آیا عراق قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» را لغو خواهد کرد؟

آیا عراق قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» را لغو خواهد کرد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما از دولت عراق تقاضا داریم که عدالت را برای زنان اجرا کند. عراق باید همپای دیگر کشورهای عربی چون لبنان و تونس باشد و همانند این کشورها، این قانون را لغو کند».

آگهی

با فرا رسیدن فصل انتخابات مجلس در اردیبهشت ماه سال جاری، زنان عراقی و فعالان حقوق زنان در این کشور با روش‌های گوناگون، سعی بر قانع کردن نامزدهای انتخابات آتی برای لغو قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» دارند.

فعالان حقوق زنان قصد دارند تا با نصب کردن تبلیغاتی بر علیه قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی، این قوانین را نقد کرده و آگاهی ایجاد کنند.

راشا خالد، وکیل و عضو «جامعه زنان بغداد»، گروهی که از حقوق زنان دفاع می‌کنند، به خبرنگار رویترز گفت: «ما از دولت عراق تقاضا داریم که عدالت را برای زنان اجرا کند. عراق باید همپای دیگر کشورهای عربی چون لبنان و تونس باشد و همانند این کشورها، این قانون را لغو کند».

مصر در سال ۱۹۹۹، لبنان در سال ۲۰۱۷، اردن و تونس نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» را لغو کرده‌اند. در مراکش بعد از خودکشی یک دختر ۱۶ ساله که مجبور شد با متجاوز خودش ازدواج کند، این قانون در سال ۲۰۱۴ لغو شد. با این وجود همچنان در هفت کشور جهان این قانون در حال اجرا است. در ماه مه سال ۲۰۱۶ میلادی نیز پارلمان بحرین برای لغو قانون مشابهی رای داد هرچند کابینه این کشور هنوز مصوبه پارلمان را تایید نکرده است.

راشا خالد و «جامعه زنان بغداد» قصد دارند تا با بالا بردن آگاهی جامعه، رای‌دهندگان را قانع کنند تا از نمایندگان آینده مجلس بخواهند تا برای تغییر قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» تلاش کنند.

انتصار الجبوری، نمایند مجلس عراق با تلاش توانسته است لغو این قانون را در دستور کار مجلس قرار دهد. خانم الجبوری معتقد است لغو کردن این قانون نیازمند اهرم «فشار جمعی» است. او در یک بیانیه در همین راستا نوشته است:«لغو این قانون حفظ کرامت انسانی زنان قربانی تجاوز است. تجاوز جنسی بزرگترین جرم علیه انسانیت است».

بیشتر بخوانید:****

با خبرنگاران یورونیوز؛ دستاوردها و خواسته‌های زنان در کشورهای اسلامی و غربی

حمایت پارلمان ترکیه از لایحه ای که مردان متجاوز را در صورت ازدواج تبرئه می کند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کیفرخواست متهم آزارجنسی در مدرسه‌ غرب تهران صادر شد

دادگاهی در نیویورک علیه هاروی واینستین به اتهام تجاوز قرار مجرمیت صادر کرد

گرانی سر‌سام‌آور پدهای بهداشتی در لبنان برخی دختران را در دوره پریود خانه‌نشین کرده‌است