سوریه؛ چه بر سر بیوه های پیکارجویان داعش می آید؟

بیم و امید بیوه های پیکارجویان داعش برای بازگشت به کشورهایشان
بیم و امید بیوه های پیکارجویان داعش برای بازگشت به کشورهایشان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سرنوشت بسیاری از دختران و زنان اروپایی که در سوریه به گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش پیوسته و به عقد پیکارجویان این گروه درآمده بودند حالا پس از بیوه شدن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

آگهی

 تبعات جنگ داخلی در سوریه حتی بالکان، منطقه ای در جنوب شرقی اروپا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. نفوذ جریان های اسلامگرای رادیکال در این منطقه سبب شد تا تعدادی از جوانان و زنان به دنبال گمشده ای موهوم راه سوریه را در پیش گیرند و به ورطه ای پر خطر پا بگذارند.

خبرنگار یورونیوز به لپنیتسا، روستایی در شمال بوسنی رفته تا با آلما دولامیچ، خواهر همسر یک اسلامگرای افراطی گفتگو کند. خواهر آلما بیوه یک پیکارجوی جهادی است که در سوریه کشته شده است. او به همراه سه فرزندش در منطقه ای تحت کنترل کردها در سوریه به دام می افتد.

آلما می گوید که خواهرش به همراه پنجاه بیوه دیگر و حدود یکصد و پنجاه کودک در مکانی نامشخص گرفتار شده اند. زنانی از روسیه، آلمان، اتریش، هلند و برخی دیگر کشورها که در میان آنها دست کم سه زن بوسنیایی و سه زن صرب نیز دیده می شوند.

کابوس برای آلما سال ۲۰۱۴ و با دریافت پیام خواهرش از سوریه آغاز شد. آلما دولامیچ آن لجظه را اینگونه توصیف می کند: «ابتدا، کاملا شوکه شدم. بسیار بهت آور بود، به سختی می توانستم باور کنم … خواهرم پیشتر هرگز از سوریه صحبت نکرده و نگفته بود که قصد رفتن به چنین جاهایی را دارد...آنهم در بحبوحه جنگ داخلی سوریه. او حتی فرزند هشت ساله اش را نیز با خود به آنجا برده بود. نمی دانم چطور توضیح دهم اما خواهرم به شدت تحت تاثیر افکار فردی قرار داشت که به تازگی با او ازدواج کرده بود. همسر او متولد و تبعه اتریش بود، کشوری که پدر و مادر بوسنیایی اش در آنجا کار می کردند. خواهرم در فیسبوک با همسرش آشنا شد. آنها ژانویه ۲۰۱۴ ازدواج کردند و اکتبر همان سال با هم به سوریه رفتند.»

خواهر آلما در سوریه صاحب دو فرزند دیگر می شود که اکنون دو و سه ساله هستند. صلیب سرخ بین المللی اینک در حال رایزنی با مسئولان کشورهای مربوطه است تا بتواند زمان و نحوه بازگرداندن بیوه زن ها به کشورشان را مشخص کند.

بیشتر بخوانید

آلما از طریق شبکه های اجتماعی با خواهرش در تماس است. او تعدادی از عکس های خواهرش در سوریه را به ما نشان می دهد و می گوید: «همسر او در ژانویه ۲۰۱۷ کشته می شود. طبق قانون گروه خلافت اسلامی هر زنی که شوهرش در جنگ از بین می رود باید به همراه دیگر بیوه های پیکارجویان جهادی در خانه ای محصور و بسته موسوم به مضفا بماند تا پیشنهاد ازدواج مجدد دریافت کند. آنها مجبورند بار دیگر تن به ازدواج دهند و حق مخالفت ندارند. با این حال خوشبختانه خواهر من راهی برای فرار از این کار پیدا کرده است. او سپتامبر ۲۰۱۷ یک پیام فوری برایم فرستاد و گفت که فردی می تواند در ازای دریافت پول فراری اش دهد. من هم برایش پول فرستادم. خواهرم صادقانه توبه کرده و واقعا پشیمان است. او بی صبرانه منتظر بازگشت به خانه و از سر گرفتن یک زندگی عادی است.»

آلما چشم به در دوخته تا خواهرش به خانه بازگردد. سرنوشت بسیاری از دختران و زنان اروپایی که در سوریه به گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش پیوسته و به عقد پیکارجویان این گروه درآمده بودند حالا پس از بیوه شدن در هاله ای از ابهام قرار دارد. آنها به کمک سازمان های غیر دولتی و صلیب سرخ بین الملل نیاز دارند تا بلکه از طریق رایزنی ها با دولت های متبوع خود بتوانند به بازگشت به کشورشان امیدوار شوند. 

بیشتر بخوانیدروایت زندگی یک زن فرانسوی که به داعش پیوسته بود

حضور اتباع فرانسوی و بریتانیایی در میان جلادان داعش

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هنرمندان سوری هوادار بشار اسد در تونل شورشیان در دمشق مجسمه ساختند

عراق؛ سیصد نفر از اعضای داعش در صف اعدام

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد