دست‌کم ۱۷ کشته در جمعۀ خونین غزه؛ مخالفت اسرائیل با انجام تحقیقات مستقل

Palestinians protest along the Israel border with Gaza
Palestinians protest along the Israel border with Gaza Copyright REUTERS/Mohammed Salem
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علاوه بر ۱۷ کشتۀ این حادثه، بیش از ۱۴۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند که ۷۵۷ نفر از این تعداد در پی شلیک گلوله‌های واقعی در بیمارستانها بستری هستند.

آگهی

شمار کشته شدگان فلسطینی درگیری‌های روز جمعه در مرز اسرائیل و نوار غزه به ۱۷ نفر رسید.

این خبر روز دوشنبه ۱۳ فروردین از سوی وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام شد. به گفتۀ آنها جوانی ۲۹ ساله که در درگیری‌های روز جمعه از ناحیۀ شکم زخمی شده بود، به دلیل شدت جراحات درگذشته است.

علاوه بر ۱۷ کشتۀ این حادثه، بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی نیز زخمی شده‌اند که ۷۵۷ نفر از این تعداد در پی شلیک گلوله‌های واقعی در بیمارستان‌ها بستری هستند.

درگیری‌های روز جمعه در نوار غزه خونین‌ترین درگیری‌ها در این منطقه از زمان جنگ ۲۰۱۴ میلادی و مداخلۀ نظامی اسرائیلی‌ها در مناطق فلسطینی تحت محاصره محسوب می‌شود.

درخواست تحقیق سازمان ملل و اتحادیه اروپا

علاوه بر سازمان‌های مدافع حقوق بشر، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز خواستار انجام «تحقیقاتی مستقل» در موضوع استفادۀ سربازان اسرائیلی از گلوله‌های واقعی شدند؛ درخواست‌هایی که به سرعت از سوی دولت اسرائیل رد شد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل درخواست برای انجام تحقیقات را «ریاکاری» خواند و اعلام کرد: «ما با هیچ کمیتۀ تحقیقاتی همکاری نمی‌کنیم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با رد هر نوع انتقادی، به ارتش کشورش تبریک گفت و آن را «اخلاقی‌ترین ارتش جهان» توصیف کرد.

در کنار موضع‌گیری سخت اسرائیل، ایالات متحده آمریکا نیز عصر شنبه طرح تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت را که از تمام طرف‌ها می‌خواست برای محدود کردن این خشونت‌ها و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها وارد عمل شوند، متوقف کرد.

ده‌ها هزار فلسطینی روز جمعه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) در اولین روز از «راهپیمایی برای بازگشت» به سمت دیوار حائل نوار غزه از سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل حرکت کردند. این حرکت که قرار است برای شش هفته (از «روز زمین» تا «روز نکبت») ادامه یابد با هدف حمایت از حق بازگشت فلسطینیانی که از سرزمین‌هایشان رانده شده‌اند یا در جریان جنگ‌های دهۀ چهل میلادی که منجر به تشکیل کشور اسرائیل شد فرار کرده‌اند، حمایت می‌کند.

پس از آغاز این راهپیمایی، ارتش اسرائیل به سوی راهپیمایانی که به حدود صدمتری حصارِ به شدت امنیتی میان اسرائیل و نوار غزه رسیده و در حال نزدیک شدن به آن بودند، تیراندازی کرد.

اسرائیل با دفاع از سربازان خود می‌گوید که آنها به افرادی که سنگ یا کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند یا تلاش داشتند با خراب کردن حصار وارد خاک اسرائیل شوند، واکنش نشان داده‌اند. فلسطینی‌ها نیز سربازان اسرائیلی را متهم کرده‌اند که بسوی راهپیمایان درحالی که هیچ خطر فوری را به وجود نمی‌آوردند، شلیک کرده‌اند.

با وجود درگیری‌های خونین روز جمعه، راهپیمایی حق بازگشت فلسطینیان در روز شنبه نیز برگزار شد که بار دیگر در اثر تیراندازی سربازان اسرائیلی، دست‌کم ۱۳ فلسطینی زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا در مقابل دولت اسراییل ایستاد

رئیس ستاد ارتش اسرائيل: پاسخ به حمله موشکی و پهپادی ایران قطعی است

ابهام در حمله تلافی‌جویانه به ایران؛ واحد پول اسرائیل در برابر دلار تقویت شد