پیروزی کارلوس آلوارادو؛ جشن طرفداران حقوق همجنسگرایان در کاستاریکا

Supporters of Carlos Alvarado Quesada
Supporters of Carlos Alvarado Quesada Copyright  REUTERS/Juan Carlos Ulate
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اولین بار بود که در انتخابات کاستاریکا موضوعات مذهبی و حقوق بشر در صدر گفتگوها قرار داشت و موجب چند دستگی در کشور می‌شد.

آگهی

کارلوس آلوارادو کوئسادا، نامزد حزب چپگرای حاکم در کاستاريکا توانست در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز یکشنبه اول آوریل (۱۲ فروردین) برگزار شد با تفاوت آرای قابل توجهی از رقیب خود فابریسیو آلوارادو مونوز پیشی گرفته و به پیروزی برسد.

این پیروزی در حالی حاصل شد که این کشور کوچک واقع در آمریکای مرکزی در جریان مبارزات انتخاباتی، بیش از هر زمان دیگری به دلیل موضوعات بحث برانگیز مذهبی و بطور عمده مسالۀ ازدواج همجنسگرایان دو پاره شده بود.

بنا بر آمار رسمی منتشر شده در پایان روز یکشنبه و پس از شمارش بیش از ۹۵ درصد رای‌های ریخته شده به صندوق‌ها، کارلوس آلوارادو توانسته است ۶۰.۷ درصد و فابریسیو آلوارادو ۳۹.۳ درصد از کل آراء را از آن خود کند.

کارلوس آلوارادوی ۳۸ ساله پیش‌تر به عنوان وزیر کار کاستاریکا فعالیت کرده و فابریسیو آلوارادوی ۴۳ ساله، کشیش اوانجلیست و نماینده پیشین پارلمان این کشور بوده است. هر دو نامزد که سابقه خبرنگاری و همچنین خوانندگی (کارلوس موسیقی راک و فابریسیو موسیقی کلیسایی) را دارند، در نظر سنجی‌ها با فاصله‌ای نزدیک از یکدیگر قرار داشتند.

برخلاف دیدگاه‌های به شدت محافظه‌کارانۀ فابریسیو آلوارادو به ویژه مخالفت شدید او با ازدواج همجنسگرایان، نامزد پیروز این انتخابات یعنی کارلوس آلوارادو طرفدار افزایش مداخلۀ دولت در اقتصاد و همچنین موافق ازدواج همجنسگرایان است.

روز یکشنبه همزمان با رای دهی فابریسیو آلوارادو، گروهی از زنان معترض نیز در مقابل محل رای گیری در اعتراض به عقاید بنیادگرایی و محافظه‌کاری دینی او دست به تجمع زدند.

به گفتۀ تحلیلگران این اولین بار بود که در انتخابات کاستاریکا موضوعات مذهبی و حقوق بشر در صدر گفتگوها قرار داشت و موجب چند دستگی در کشور می‌شد.

بحث ازدواج همجنسگرایان پس از آن به موضوع داغ این انتخابات تبدیل شد که دادگاه حقوق بشر قاره آمریکا، از نهادهای وابسته به سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) در تاریخ ۹ ژانویه (۱۹ دی) از کشورهای منطقه خواست با به رسمیت شناختن ازدواج همجنسگرایان، ایجاد تحولی بزرگ در جوامع آمریکای لاتین را به همگان نشان دهند.

کاستکاریکا در میان کشورهای آمریکای لاتین به سنت دموکراتیک و ثبات سیاسیش مشهور است و بنا بر اعلام یونسکو با نرخ باسوادی ۹۷.۵ درصد و نرخ سرمایه گذاری بالاتر از تولید ناخالص داخلی، یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: دو انتخابات ریاست جمهوری حساس برای احزاب چپگرا در آمریکای لاتین

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کریسمس مهاجران کوبایی در کاستاریکا

زائران کاستاریکایی برای ادای احترام به مریم مقدس کیلومترها پیاده راه می روند

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین