سازمان ملل دربارۀ حملۀ هوایی قندوز و کشته شدن غیرنظامیان تحقیق می‌کند

 Kunduz province, Afghanistan
Kunduz province, Afghanistan Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از رسانه‌های محلی و همچنین شاهدان، از شمار قابل توجه تلفات غیرنظامیان در این حمله خبر می‌دهند.

آگهی

یک تیم حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد قرار است دربارۀ حمله هوایی ارتش افغانستان به مدرسه‌ای در ولایت قندوز به تحقیق بپردازد. این خبر روز سه‌شنبه در یک پیام توییتری از سوی دفتر ماموریت سازمان ملل در افغانستان اعلام شد.

در این پیام آمده است: «دفتر ماموریت سازمان ملل در افغانستان به‌طور جدی گزارش‌های نگران کننده‌ای را که از آسیب‌های جدی به غیرنظامیان در جریان حملۀ هوایی روز گذشته در دشت‌ارچی قندوز وارد شده است، بررسی خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید: حمله هوایی ارتش افغانستان؛ دست‌کم ۱۵ عضو گروه طالبان در قندوز کشته شدند

گفته می شود نیروی هوایی افغانستان که از حمایت ناتو و ایالات متحده آمریکا برخوردار است، در ماههای اخیر حملات هوایی خود به مواضع طالبان را افزایش داده تا به این ترتیب آنها را به پای میز مذاکره بکشاند؛ حملاتی که باعث شده علاوه بر ستیزه جویان طالبان همواره شماری غیرنظامی نیز کشته شوند.

بنا بر گزارش وزارت دفاع افغانستان، در جریان حملۀ هوایی روز دوشنبه به مدرسه‌ای مذهبی در ولایت قندوز در شمال شرق این کشور، دست‌کم ۱۸ تن از فرماندهان طالبان که عمدتا جنگجویان خارجی بودند کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند. این وزارتخانه تاکید دارد که این حمله نشستی را هدف قرار داده بود که از سوی مقامات طالبان در این مدرسه برگزار شده بود.

محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که قربانیان این حمله، فرماندهان خط مقدم عملیات طالبان در استانهای شمالی افغانستان بودند که همیشه برای دولت افغانستان و این استان‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کردند.

وزارت دفاع می‌گوید که آنها گزارش‌هایی را دریافت کرده بودند مبنی بر اینکه ستیزه‌جویان طالبان قصد دارند پس از برگزاری این نشست، دست به یک حمله بزنند و به همین دلیل این عملیات هوایی از سوی ارتش برای مقابله با آنها ترتیب داده شده بود.

سخنان مقامات وزارت دفاع افغانستان در حالی بیان می‌شود که برخی از رسانه‌های محلی و همچنین شاهدان، از شمار قابل توجه تلفات غیرنظامی در این حمله سخن می‌گویند.

برخی شاهدان شمار کشته شدگان این حادثه را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

به گفته شاهدان محلی، در زمان حمله، در این مدرسه مراسمی برای تقدیر از دانش آموزانی که دروس مذهبی خود را به پایان رسانده بودند، در حال برگزاری بود؛ مراسمی با حضور دانش آموزان ۱۱ و ۱۲ ساله و همچنین شماری از خانواده‌های آنها.

یکی از شاهدان نیز با اشاره به اینکه طالبان در این منطقه بسیار فعال هستند، می‌افزاید: «طالبان در این مدرسه حضور داشتند تا به تقدیر از قاریان جدید بپردازند، یعنی دانش آموزانی که موفق شده بودند ۳۰ جزء قرآن را حفظ کنند.»

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که پس از این حمله، شبه نظامیان طالبان به سمت هلیکوپترها و سپس به سمت غیرنظامیان شلیک کرده‌اند و همین مساله منجر به تلفات در میان شهروندان شده است.
وزارت دفاع تاکید دارد که در جریان این حملۀ هوایی، از سلاح‌های سبک استفاده شده و به همین دلیل احتمال آسیب دیدن مردم پایین بوده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در ولایت هرات افغانستان دستکم شش کشته بر جای گذاشت

تبعات اخلاقی حمله به شهروندان در قندوز برای دولت افغانستان

آمریکا از پیشنهاد اشرف غنی برای گفتگوی بی قید و شرط با طالبان استقبال کرد