رسوایی فیسبوک؛ ۸۷ میلیون کاربری که اطلاعاتشان درز کرده چه کسانی هستند؟

رسوایی فیسبوک؛ ۸۷ میلیون کاربری که اطلاعاتشان درز کرده چه کسانی هستند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اولین بار است که فیسبوک بطور عمومی دربارۀ شمار افرادی که از این رسوایی متاثر شده‌اند سخن می‌گوید.

آگهی

فیسبوک روز چهارشنبه اعلام کرد که احتمالا اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر این شبکۀ اجتماعی در اختیار شرکت مشاورۀ کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته است. 

این خبر توسط مایک شروپفر، مدیر فناوری فیسبوک منتشر شد. او اعلام کرد: «معتقدیم که احتمالا اطلاعات فیسبوکی بیش از ۸۷ میلیون نفر -عمدتا در آمریکا- با کمبریج آنالیتیکا به اشتراک گذاشته شده است.»

این اولین بار است که فیسبوک بطور عمومی دربارۀ شمار افرادی که از این رسوایی متاثر شده‌اند سخن می‌گوید؛ پیش از این رسانه‌ها تخمین می‌زدند که احتمالا اطلاعات شخصی ۵۰ میلیون کاربر به این شرکت واگذار شده باشد.

کمبریج آنالیتیکا که در سال ۲۰۱۶ میلادی با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همکاری داشت، به کمک یک پرسشنامه به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده بود. کاربران، اپلیکیشن این پرسشنامه را دانلود کرده و سپس به کمک حساب کاربری خود در فیسبوک می‌توانستند به آن وارد شوند. 

داده‌هایی که به این ترتیب جمع آوری شده بود، به این شرکت مشاوره امکان داد تا به اطلاعات شهروندان آمریکا دسترسی یابد و هر کاربر را متناسب با ویژگی‌های شخصیتی آنها، با تبلیغات سیاسیِ مناسب هدف قرار دهد.

بیشتر بخوانید: زاکربرگ سکوتش را شکست و اشتباه فیسبوک را پذیرفت

شبکۀ اجتماعی فیسبوک با ۲.۱۳ میلیارد کاربر اعلام کرده است که از روز دوشنبه ۹ آوریل اطلاع رسانی به کاربرانی که اطلاعاتشان در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته را آغاز خواهد کرد.

در پی رسوایی کمبریج آنالیتیکا، مارک زوکربرگ مدیر عامل فیسبوک برای ادای شهادت و توضیحات لازم به کنگرۀ آمریکا فراخوانده شد. قرار است او در جلسۀ کنگره که روز ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) برگزار می‎شود، دربارۀ چگونگی حفاظت از اطلاعات کاربران توضیح دهد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رخنه در ۵۰ میلیون حساب کاربری فیسبوک؛ نشانه‌های امنیتی ۹۰ میلیون نفر عوض شد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟