عربستان می‌خواهد قطر را جزیره کند؛ واکنش طنز کاربران توییتر

Museum of Islamic Art, Doha
Museum of Islamic Art, Doha Copyright Shahin Olakara
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار اخبار مربوط به قصد عربستان برای ساخت چنین آبراهی باعث شد که هشتگ (#قناه_سلوي_البحريه) به ترند اول در عربستان سعودی و قطر تبدیل شود.

آگهی

کاربران شبکۀ اجتماعیِ توییتر در خاورمیانه طرح عربستان سعودی را که قصد دارد میان این کشور و قطر یک آبراه دریایی بوجود آورد، به باد استهزا گرفته‌اند.

بر اساس گزارش روزنامۀ «سبق» عربستان سعودی در روز پنج‌شنبه، قرار است این آبراه بین منطقۀ «سلوی» عربستان (Salwa) و «خور العديد» متعلق به قطر (Khawr Al-Udayd) ساخته شود و طرح آن هم اکنون در انتظار تایید رسمی مقامات است.

بر اساس این گزارش ریاض قصد دارد آبراهی به طول ۶۰ کیلومتر، عرض ۲۰۰ متر و عمیق ۱۵ تا ۲۰ متر در این منطقه ایجاد و به این ترتیب امکان رفت و آمد کشتی‌های کانتینری و مسافری را در آن فراهم کند. همچنین قرار است در یک کیلومتریِ شمال این آبراه در نزدیکی مرز قطر، منطقه‌ای نظامی تاسیس گردد و به این ترتیب برای همیشه فعالیت‌های بازرگانی در این منطقه و بین دو کشور متوقف شود.

هزینۀ اولیۀ اجرای این پروژه ۷۵۰ میلیون دلار برآورد شده و قرار است ظرف ۱۲ ماه کامل شود.

ایدۀ ساخت این آبراه و منطقه‌ای نظامی در نزدیکی آن نیز پس از آن مطرح شد که در سایۀ رقابتِ منطقه‌ای میان تهران و ریاض، و احساسات ضدقطری در عربستان سعودی افزایش یافت و در نهایت منجر به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دوحه و اعمال محدودیت برای این کشور در استفاده از حریم و قلمرو هوایی، دریایی و زمینی عربستان شد.

انتشار اخبار مربوط به قصد عربستان برای ساخت چنین آبراهی باعث شد که صدها کاربر در شبکۀ اجتماعی توییتر در حمایت از قطر، به تمسخر این طرح بپردازند؛ اقدامی که باعث شد هشتگ (#قناه_سلوي_البحريه) به ترند اول در عربستان سعودی و قطر تبدیل شود.

از جمله در یکی از این پیام‌های توییتری آمده است: «اگر رهبران عربستان سعودی بتوانند قطر را از نقشه پاک کند، این کار را انجام خواهند داد. قلب آنها پر از نفرت و حسادت است و همواره به دنبال آن هستند تا کسانی را که با آنها موافق نیستند، تحقیر و خرد کنند. پروژه آبراه تنها ابزاری برای ترساندن ماست تا قطر را به آنها واگذار کنیم. تصمیم نهایی دربارۀ این پروژه با واشنگتن است و ریاض تنها می‌تواند با عکس‌ها و هشتگها بازی کند.»

کاربر دیگری می‌نویسد: «معمولا وقتی دو کشور با هم اختلاف دارند به جنگ می‌روند. اما وقتی عربستان ناراحت می‌شود جای آن کشور را روی نقشه تغییر می‌دهد.»

برخی کاربران نیز به سابقۀ طولانیِ شکست پروژه‌ها درعربستان سعودی اشاره کرده‌اند؛ از جمله ناکامی در ساخت شهرهای اقتصادی، شکست پروژه‌های ساخت راکتورهای اتمی و ساخت بزرگترین پارک جهان در ریاض.

کاربر دیگری می‌نویسد: «برای ایجاد چنین آبراه مرزی باید بر اساس قوانین بین‌الملل، مراحل متعددی را طی کرد و معیارهای متعددی را مدنظر داشت. محمد بن سلمان و دیگران توانایی اجرای این پروژه را در دنیای واقعی ندارند و تنها می‌توانند آن را در توییتر عملی کنند.»

سه تن از متحدان مهم عربستان سعودی در خاورمیانه یعنی امارات متحده عربی، بحرین و مصر نیز روابط اقتصادی خود را با قطر متوقف و ورود شهروندان قطر به کشورهایشان را ممنوع کرده‌اند. احساسات ضدایرانی تا جایی در میان آنها رشد یافته است که هر چهار کشور خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل و گسترش اتحاد منطقه‌ای خود علیه ایران شده‌اند.

تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در واکنش به رفتار این کشورها اعلام کرده است که اگرچه حاضر به گفتگو با همسایگانش است اما تسلیم این فشارها نخواهد شد و به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که حاکمیت قطر را زیر سوال ببرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه عربستان برای تبدیل کشور قطر به یک جزیره جدی شد

قطر به عضویت دائمی ناتو چشم دوخته است

شبکه ورزشی قطری از رسانه‌ سعودی به فیفا شکایت کرد