توافق جیش الاسلام با دولت سوریه؛ دوما تا ۴۸ ساعت آینده تخلیه می شود

توافق جیش الاسلام با دولت سوریه؛ دوما تا ۴۸ ساعت آینده تخلیه می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس توافق صورت گرفته، جنگجویان گروه جیش الاسلام، شهر دوما در غوطه شرقی را تخلیه و به شهر جرابلس در شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه منتقل می شوند.

آگهی

بر اساس توافق صورت گرفته میان جنگجویان گروه جیش الاسلام و دولت سوریه، این گروه مخالف دولت اسد تا ۴۸ ساعت آینده شهر دوما در غوطه شرقی را تخلیه و به شهر جرابلس در شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه منتقل می شوند.

به نوشته رسانه های دولتی سوریه جنگجویان جیش الاسلام روز یک شنبه برای تخلیه دوما با ارتش سوریه به توافق رسیده اند.

در پی این توافق روز یک شنبه یک اتوبوس حامل دهها تن از جنگجویان و خانواده هایشان شهر دوما را ترک کرد و انتظار می رود که این روند چند روز به طول بیانجامد.

گفته می شود طی این توافق بخشی از جنگجویان جیش الاسلام که خواهان ماندن در دوما هستند تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت و به خدمت در ارتش سوریه مجبور نخواهند شد.

این تحولات بخشی از توافقنامه میان شورشیان و دولت سوریه با حمایت روسیه است که طی آن با خروج امن شورشیان و خانواده هایشان از دوما، آنها گروگانهایی که در اختیار دارند را به دولت تحویل می دهند. برای این منظور نیروهای نظامی روسیه در شهر مستقر می شوند تا این روند تسریع شود.

بیشتر بخوانید:

این توافق اگر از سوی شورشیان اجرا شود، بزرگترین موفقیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بعد از پیروزی اش بر شورشیان در حلب به شمار می رود. دولت سوریه در دسامبر ۲۰۱۶ توانست حلب را از دست شورشیان خارج کند و کنترل این شهر را بدست بگیرد.

دولت اسد حدود ۲ ماه غوطه شرقی را زیر بمباران و حملات سنگین قرار داد که طی آن بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. در تازه ترین حملات، گفته می‌شود که دوما شنبه شب با بمب های شیمایی مورد حمله قرار گرفت که طی آن ۷۰ نفر کشته شده اند که بیشتر آنها کودکان هستند.

مخالفان دولت اسد را متهم می کنند که از گاز کلر برای حمله به دوما استفاده کرده است با این حال دولت سوریه این اتهامات را رد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسکو طرح قطعنامه‌‌ای برای تحقیق دربارۀ حملۀ شیمیایی دوما را به شورای امنیت می‌دهد

ترامپ: طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده درباره سوریه تصمیم می گیرم

افزایش تنش در روابط مسکو و پاریس؛ معاون دوما: همه سربازهای فرانسوی در اوکراین را می‌کشیم