ویکتور اوربان برای چهارمین بار نخست وزیر مجارستان شد

Hungarian Prime Minister Viktor Orban
Hungarian Prime Minister Viktor Orban Copyright REUTERS/Bernadett Szabo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب فیدز توانست ۴۸.۸ درصد از کل آرای ریخته شده به صندوق‌ها را از آن خود کند و به این ترتیب دو سوم از کرسی‌های پارلمان یا به عبارت دیگر ۱۳۳ کرسی از ۱۹۹ کرسی پارلمان را صاحب شود.

آگهی

ویکتور اوربان، سیاستمدار محافظه کار مجارستان برای چهارمین بار در زندگی سیاسی خود و برای سومین دور پیاپی نخست‌وزیر این کشور اروپای مرکزی شد.

این موفقیت پس از آن حاصل شد که شهروندان مجارستان روز یکشنبه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) با شرکت در انتخابات پارلمانی بیشترین رای را به نفع حزب او «فیدز» به صندوق‌ها ریختند.

میزان مشارکت در انتخابات ۶۹ درصد بود که این سطح از مشارکت نیز اتفاقی کم سابقه در تاریخ سیاسی مجارستان محسوب می‌شد.

نتایج شمارش ۹۸.۵ درصد از آراء نشان داد که حزب فیدز به همراه متحد کوچک خود یعنی حزب دموکرات مسیحی توانسته است دو سوم از کرسی‌های پارلمان یا به عبارت دیگر ۱۳۳ کرسی از ۱۹۹ کرسی پارلمان را صاحب شود.

کارزار انتخاباتی این حزب راست ملی‌گرا، مبتنی بر شعارهای ضدمهاجرتی بود و آقای اوربان ۵۴ ساله نیز به عنوان تنها نجات دهندۀ فرهنگ مسیحی مجارستان در مقابل مهاجرانِ مسلمان معرفی شده بود؛ تصویری که بویژه در مناطق روستایی این کشور، رای بسیاری را برای این «فیدز» جمع کرد.

آقای اوربان که مهاجران را «تروریستهای بالقوه» می‌خواند، از سال ۲۰۱۵ میلادی صدها کیلومتر حصار در مناطق مرزی این کشور و در مسیر حرکت مهاجران نصب کرد تا مانع از ورود این افراد به خاک مجارستان شود.

ویکتور اوربان اولین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی نخست‌وزیر مجارستان شد و این مقام را تا سال ۲۰۰۲ میلادی حفظ کرد. او دومین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی بر مسند نخست وزیری تکیه زد و از آن زمان تا کنون این جایگاه را حفظ کرده است.

اکنون کسب این رای بالا به آقای اوربان اجازه می‌دهد تا با هدف افزایش قدرت خود، دست به اصلاح قانون اساسی مجارستان بزند. پیش از این بارها منتقدانِ آقای اوربان او را به استبداد، محدود کردن قدرت دادگاه قانون اساسی و افزایش کنترل بر رسانه‌ها متهم کرده‌ بودند.

او در نخستین سخنرانی پس از این پیروزی گفت: «ما برای خود فرصتی برای دفاع از مجارستان فراهم آوردیم.»

بیشتر بخوانید:

مهمترین حزبِ رقیبِ آقای اوربان در این انتخابات یعنی «جنبش برای مجارستان برتر» مشهور به «Jobbik» با کسب ۲۶ کرسی پارلمان در جایگاه دوم قرار گرفت. مبارزه با فساد و افزایش دستمزدها، شعار انتخاباتی این حزب در این انتخابات پارلمانی بود.

حزب چپگرای سوسیالیست نیز با کسب ۲۰ کرسی، سومین قدرت پارلمان این کشور شد.

مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای افراطی «جبهه ملی» فرانسه از اولین سیاستمدارانی بود که از این پیروزی استقبال کرد. او در پیامی توییتری نوشت: «پیروزی بزرگ و روشن ویکتور اوربان؛ یک بار دیگر وارونه سازی ارزش‌ها و مهاجرت توده‌ای که اتحادیه اروپا حامی آن است، رد شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوانان مخالف ویکتور اوربان در خیابان‌های بوداپست؛ «او نخست وزیر ما نیست»

قدیمی‌ترین روزنامه مجارستان چرا بسته شد؟

جورج سوروس دولت مجارستان و راستگرایان افراطی را به چالش می کشد