نکات اصلی سخنان زاکربرگ در سنا؛ از مسابقه تسلیحاتی با روسیه تا نداشتن پاسخ

نکات اصلی سخنان زاکربرگ در سنا؛ از مسابقه تسلیحاتی با روسیه تا نداشتن پاسخ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از نکات مهم جلسه سناتورها با زاکربرگ بهره گیری سناتورها از مشاوره متخصصان امور دیجیتال بود که اجازه داده بود سناتورها سوالات دقیقی درباره کارکرد فیسبوک بپرسند، امری که باعث شد زاکربرگ در چندین نوبت اعلام کند که پاسخ این سوالات را نمی داند.

آگهی

مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک روز سه شنبه در سنای آمریکا به مجموعه ای از ضعف ها و کم کاری های فیسبوک اشاره کرد و وعده داد که این موارد را برطرف می کند.

زاکربرگ که در مقابل نمایندگان سنای ایالات متحده حاضر شده بود گفت که فیسبوک میدان نبرد دائمی با عوامل روسیه است که می خواهند از این شبکه بهره برداری کنند. زاکربرگ در سخنانش مواجه با عوامل روسیه در فیسبوک را «مسابقه تسلیحاتی» نامید که عوامل روسیه هر روز در این نبرد مهارت بیشتری پیدا می کنند.

او اظهار پشیمانی کرد که نتوانسته سرعت عمل بیشتری در شناسایی فعالیت عواملی روسیه در فیسبوک داشته باشد و گفت فیسبوک اکنون در حال توسعه تکنولوژی هایی برای شناسایی و بستن حسابهای جعلی است.

فیسبوک در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به روی کار آمدن دونالد ترامپ شد، مورد حملات و انتقادات زیادی قرار گرفته است. گفته می شود که عوامل روسیه با استفاده از این شبکه اجتماعی توانسته اند اطلاعات نادرستی را در مقیاس گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر کنند.

مدیر عامل فیسبوک همچنین از این خبر پرده برداشت که رابرت مولر بازپرس ویژه تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا با کارکنان فیسبوک مصاحبه کرده است اما با وی دیداری نداشته است. زاکربرگ گفت که همکاری فیسبوک با مولر محرمانه است.

یکی از پرسش های سناتورها از زاکربرگ به بحث تبلیغات و مجانی بودن استفاده از فیسبوک اختصاص داشت. زاکربرگ گفت که «ما در حال حاضر گزینه‌ای برای پرداخت هزینه حذف تبلیغات نداریم.» وی افزود: «ما به ارائه سرویس پشتیبانی مربوط به تبلیغات فکر می‌کنیم تا همگان بتوانند به یکدیگر بدون پرداخت هزینه مرتبط شوند. زیرا می‌خواهیم که سرویس رایگان ارائه کنیم که همه استطاعت آن‌را داشته باشند.»

بیشتر بخوانید:

زاکربرگ همچنین با اعتراف به درز اطلاعات کاربران فیسبوک و قبول مسئولیت آن گفت که شرکت وی در محافظت از حریم خصوصی کاربرانش موفق نبوده است. او گفت: ««روشن است که ما به اندازه کافی برای ممانعت از سوءاستفاده از ابزارهای فیس‌بوک و آسیب رساندن به کاربران تلاش نکرده‌ایم. این موضوع درباره اخبار دروغین، دخالت خارجی ها در انتخابات و انتشار سخنانی نفرت پراکن صادق است...ما دریافتیم که مرتبط کردن مردم با یکدیگر کافی نیست و باید مطمئن شویم که ارتباط مثبت است. کافی نیست که به مردم مکانی برای رساندن صدایشان بدهیم بله باید مطمئن شویم که از جایگاه برای آسیب رساندن به دیگران استفاده نشود.»

همچنین در جلسه مدیرعامل فیسبوک با سناتورها، سناتور دموکرات دیک دربین از زاکربرگ پرسید که آیا می تواند نام هتلی که شب گذشته را در آن گذرانده به همه بگوید؟ یا بگوید که هفته گذشته با چه کسی پیام رد و بدل کرده است؟‌ با امتناع مدیر عامل فیسبوک در پاسخ به این سوالات، سناتور دیک دربین گفت مسئله همین است، احترام به حریم خصوصی افراد. دربین در برابر زاکربرگ که کمی با طرح این سوالات مضطرب شده بود گفت که همه باید بتوانند اطلاعاتشان را خودشان کنترل کنند نه اینکه بدون اجازه در اختیار دیگران قرار گیرد.

همچنین یکی از نکات مهم جلسه سناتورها با زاکربرگ بهره گیری سناتورها از مشاوره متخصصان امور دیجیتال بود که اجازه داده بود سناتورها سوالات دقیقی درباره کارکرد فیسبوک بپرسند، امری که باعث شد زاکربرگ در چندین نوبت اعلام کند که پاسخ این سوالات را نمی داند و تیم او پاسخ را برای سناتورها فراهم خواهند کرد. سوالاتی از جمله: آیا فیسبوک حتی وقتی آنها به فیسبوک وصل نیستند، داده های مرورگرهای کاربران را ردیابی می کند؟ آیا اپلیکیش های دیگر می توانند اطلاعات کاربران را در سطح وسیع جمع آوری کنند؟ آیا اطلاعات کودکان نیز جمع آوری می شود؟ چه مدتی داده های کاربرانی را نگهداری می کنید که حسابشان را پاک کرده اند؟

احضار مدیر عامل فیسبوک از سوی سناتورها نشان می دهد که هراس از جمع آوری اطلاعات کاربران و استفاده غیرقانونی از این اطلاعات در حال افزایش است. شرکت های بزرگی همچون فیسبوک که اطلاعات کاربرانی از تمامی جهان را جمع آوری می کند با این حال کاربران اطلاعات اندکی از الگوریتم هایی دارند که در حال ردیابی روابط، احساسات و علایق آنها برای منافع تجاری و سیاسی است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زاکربرگ سکوتش را شکست و اشتباه فیسبوک را پذیرفت

زاکربرگ از هاروارد دکترای افتخاری دریافت کرد