«کاهش ذخایر نفتی و گازی آذربایجان را به ایران نزدیک کرده است»

«کاهش ذخایر نفتی و گازی آذربایجان را به ایران نزدیک کرده است»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته کارشناس موسسه کارنگی برخلاف سال‌های گذشته رئیس جمهوری آذربایجان تلاش خواهد کرد مناسبات بیشتری با کشورهای همسایه از جمله ایران و روسیه و ترکیه داشته باشد.

آگهی

الهام علی اف در حالی برای دوره ای جدید رئیس جمهوری آذربایجان شده است که مناسبات این کشور در منطقه کاملا در حال تغییر و تحول هستند.

این در حالی است که در ماه های اخیر رئیس جمهوری آذربایجان تلاش زیادی کرد تا رابطه کشورش با همسایگان مقتدر از جمله ایران و روسیه را بهبود ببخشد. اما در شرایطی که تنش ها میان روسیه و دیگر متحدان غربی آذربایجان از جمله ایالات متحده بالا گرفته است بسیار بعید است که علی اف در این کار کاملا موفق باشد. یورونیوز در گفتگو با کارشناس موسسه کارنگی دلیل نزدیکی آذربایجان به همسایگان خود را می پرسد.

توماس دو وال می گوید: «دلیل اصلی آن کاهش بی سابقه ذخایر نفتی و گازی آذربایجان است. به همین دلیل رئیس جمهوری آذربایجان تصمیم گرفته است به هرقیمتی مناسبات خود با کشورهایی چون ترکیه و ایران و روسیه را متعادل تر از قبل کند.»

به گفته توماس دو وال از موسسه کارنگی آذربایجان آن چنان که الهام علی اف انتظارش را داشته است، برای اتحادیه اروپا اهمیت ندارد چرا که گرجستان و اوکراین اهمیت زیادی برای اتحادیه اروپا دارند.

بیشتر بخوانید:

هزینه ۳ میلیارد دلاری آذربایجان برای جلب سیاستمدارهای اروپایی

به گفته آقای دو وال بی دلیل نیست که آذربایجان تلاش بیشتری می کند تا به همسایگان خود نزدیک شود. چرا که هر چند آذربایجان در رقابت های ورزشی در اروپا حضور دارد اما هیچ گاه بدلیل ناگزیرهای جغرافیایی نمی تواند به اتحادیه اروپا نزدیک شود. این موضوع یکی دیگر از نکات مهمی است که باعث شده است این کشور به سه متحد و کشور مقتدر منطقه روسیه، ایران و ترکیه نزدیک تر شود.

آذربایجان موقعیت ژئواستراتژیک مهمی دارد. حسن روحانی در آخرین سفر خود به باکو موفق شد پیمان های مهم تجاری و اقتصادی با این کشور به امضا برساند. آذربایجان مهم ترین راه ارتباطی ایران با آسیای مرکزی و منطقه قفقاز است. سند فعالیت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت به آستارا در این سفر امضا شد و قراردادهای مهمی هم در زمینه نفتی و گازی بین دو رئیس جمهوری ایران و آذربایجان بدست آمد.

الهام علی‌اف با کسب حدود ۸۰ درصد آرا در حالی برنده روز چهارشنبه انتخابات ریاست جمهوری شد که احزاب مخالف این کشور می‌گویند در فرآیند رأی‌گیری تخلف صورت گرفته است. پیروزی علی‌اف که بسیاری از اهرم‌های قدرت و رسانه‌های آذربایجان را در اختیار دارد برای بسیاری بدیهی بود و اگرچه اپوزیسیون پراکنده این کشور این بار همگی از یک نامزد پشتیبانی کردند اما نتیجه کار تغییر چندانی نکرد.

آذربایجان که نزدیک به ۹ میلیون تن جمعیت دارد با تکیه بر اقتصاد نفتی در یک دهه، رشدی ناگهانی داشته است اما دولتی که از حیدر علی‌اف به پسر وی رسیده، در برابر مخالفان کمتر ملایمتی از خود نشان می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقوع انفجار در کافه‌ای در باکو دو کشته برجای گذاشت

اسرائیل مجوز صدور پهپاد به جمهوری آذربایجان را لغو کرد

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند