حمله احتمالی آمریکا به سوریه چگونه خواهد بود؟

حمله احتمالی آمریکا به سوریه چگونه خواهد بود؟
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد موشک‌های تام‌هاوک در این حمله به کار خواهند رفت و ممکن است روسیه از سامانه «دفاع موشکی اس ۳۰۰» خود که در سوریه مستقر است استفاده کند.

آگهی

ایالات متحده تهدید کرده است به خاطر حمله شیمیایی اخیر به دوما با موشک به سوریه حمله می‌کند. از سوی دیگر روسیه نیز اعلام کرده اگر آمریکا به بهانه یک حمله شیمیایی «ساختگی» به سوریه حمله کند،‌ این کشور نیز تلافی خواهد کرد.

اما حمله احتمالی ایالات متحده و واکنش روسیه به چه شکل خواهد بود؟

کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد موشک‌های تام‌هاوک در این حمله به کار خواهند رفت. چراکه این موشک‌ها نزدیک به چهار دهه در نیروی دریایی آمریکا به کار رفته‌ و امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند.

شلیک موشک هارپون از رزمناو ایالات متحده در سال ۲۰۱۰

این موشکهای کوچک می‌توانند یک کلاهک انفجاری به وزن بیش از ۴۵۰ کیلوگرم را حمل کنند و می‌توان مسیر حرکت آنها را در میانه راه از نو برنامه‌ریزی کرد.

از آنجا که ایالات متحده پایگاه‌های نظامی بزرگی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد امکان حمله هوایی هم وجود دارد.

حمله احتمالی آمریکا مناطق نظامی، مراکز فرماندهی ارتش سوریه و به‌خصوص انبارها و مراکز ساخت تسلیحات شیمیایی را هدف قرار خواهند داد؛ البته «چنانچه چنین مراکز و انبارهایی وجود داشته باشد.»

بیشتر بخوانید:

گرچه دونالد ترامپ در توییت اخیر خود به استفاده از «موشکهای هوشمند» اشاره کرده بود اما برخی کارشناسان می‌گویند از آنجا که فرماندهان نظامی ایالات متحده مایل نیستند از پیش بگویند چه عملیاتی در دست دارند و آن را چگونه اجرا خواهند کرد ممکن است از سلاح‌ها و شیوه هجومی دیگری بهره ببرند.

همچنین گفته می‌شود ایالات متحده تلاش می‌کند ناوها و هواپیماهای جنگی‌اش را از نیروهای روسیه دور نگه دارد.

پاسخ روسیه چه خواهد بود؟

درباره پاسخ احتمالی روسیه، کارشناسان می‌گویند اگر ایالات متحده مستقیما به نیروهای روسی حمله نکند، به احتمال زیاد روسیه به محکوم کردن علنی حمله آمریکا بسنده خواهد کرد.

سامانه موشکی اس ۳۰۰ روسیه

اما با توجه به هشدار تلافی‌جویانه روسیه ممکن است این کشور از سامانه «دفاع موشکی اس ۳۰۰» خود که در سوریه مستقر است استفاده کند.

گرچه احتمال استفاده از موشکهای پیشرفته اس ۴۰۰ نیز وجود دارد. روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ این سامانه دفاع ضد مو شکی را در غرب سوریه مستقر کرد؛ سامانه پدافندی که می‌توانند چالشی جدی برای هر جت جنگی مدرن باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دمشق در آستانه حملۀ احتمالی آمریکا؛ «زندگی عادی جریان دارد»

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟