نصف‌جهان در پاریس

نصف‌جهان در پاریس
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این هفته فرهنگی، تا کنون برنامه‌های گوناگونی در ۱۷ نقطه و مرکز مهم فرهنگی پاریس از جمله موزه لوور،‌ موزه ملی تاریخ هنر، دانشگاه سوربن و کاخ لوگزامبورگ برگزار شده است.

آگهی

روز پنجشنبه دو منطقه «جلفای نو» در اصفهان و «ایسی له مولینو» در نزدیکی پاریس پیمان دوستی امضا کردند.

امضای این پیمان در جریان «هفته فرهنگی اصفهان در پاریس» که از ۷ آوریل آغاز شده و فردا به پایان می‌رسد صورت می‌گیرد.

مراسم امضای پیمان دوستی میان دو محله «جلفای نو» و «ایسی له مولینو»

«هفته فرهنگی اصفهان در پاریس» برای نخستین بار به همت «خانه فرهنگ ایران در پاریس»، «گروه پارلمانی دوستی ایران و فرانسه» و همیاری بیش از ۳۵ نهاد دولتی و خصوصی ایران و فرانسه برگزار می‌شود.

در این رویداد فرهنگی، تا کنون برنامه‌های گوناگونی در ۱۷ نقطه و مرکز مهم فرهنگی پاریس از جمله موزه لوور،‌ موزه ملی تاریخ هنر، دانشگاه سوربن و کاخ لوگزامبورگ برگزار شده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس گروه دوستی فرانسه و ایران: مبهوت جامعه مدرن ایران شده بودم

برخی از برنامه‌های به اجرا درآمده که شامل نمایشگاه،‌ سخنرانی،‌ نمایش فیلم و نواختن موسیقی می‌شد عبارت بود از: پنجره‌ای به معماری معاصر اصفهان،‌ شهر ایرانی و باغ ایرانی،‌ اصفهان و هنر عصر صفوی؛ نمادگرایی و کیهان‌شناسی، فرش پارسی؛ مکتب اصفهان،‌ ایران پساتحریم؛ گردشگری در اصفهان،‌ زندگی اجتماعی در اصفهان،‌ پرتره در نقاشی ایرانی؛ نظریه و عمل

پوستر برنامه «اصفهان در موسیقی کلاسیک»

سینا عابدی مسئول برگزاری هفته اصفهان در پاریس در بیانیه این رویداد آورده است : «ایران بسیار چیزها دارد که به هر مسافر،‌ دانشجو،‌ هنرمند و خلاصه هر چشم مشتاقی ارائه کند. و اصفهان از سده‌ها پیش تماشاگاه ایران بوده است: پایتخت صفویان، که با انگاره بهشت پی‌ریزی شد، زیباترین بناهای تاریخی ایران را در خود جمع کرده است.»

رنگ‌ فیروزه‌ای اصفهان و رنگ زرین پاریس روی پوستر این رویداد فرهنگی خود نمایی می‌کنند.

وی همچنین می‌افزاید: «با پیشگامی شورای فرانسوی-ایرانی،‌ بناست این هفته فرهنگی در هفت روز، زندگی پاریس را با ضرباهنگ اصفهان به جنبش در آورد. موضوعات ارائه شده بسیار متنوع، از جمله معماری،‌ ادبیات،‌ زندگی اجتماعی،‌ آشپزی و موسیقی مخاطبان را به گشودگی (نسبت به فرهنگ ایرانی) و گفتگو (درباره آن) بر می‌انگیزند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انکار فرهنگ ایرانی، انکار خرده‌فرهنگ‌های ایرانی است

مناظر گوناگون فرهنگ ایران در کنفرانس دانشگاه سنت اندروز

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت