ایتالیا و اتریش مانع تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران شدند

ایتالیا و اتریش مانع تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پایان نشست مشخص شد که اروپا همچنان نمی خواهد در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شود.

آگهی

با وجود اصرار وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران در نشست روز دوشنبه، اعضای اتحادیه اروپا تصمیم قاطع و مشخصی برای وضع تحریم ها نگرفتند.

دوازدهم ماه مه، کمتر از یک ماه دیگر دونالد ترامپ تصمیم نهایی برای خروج و یا ماندن در برجام را می گیرد. تصمیمی که انتظار می رفت بر نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد اما در پایان نشست مشخص شد که اروپا همچنان نمی خواهد در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شود تا آنجا که حتی با وجود پیش بینی ها تصمیمی مبنی بر اجرای تحریم های جدید علیه برنامه موشکی ایران گرفته نشد.

البته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزیران خارجه در لوکزامبورگ اعلام کرد که بزودی بحث و بررسی درباره تحریم های جدید علیه دولت ایران در سه مورد مداخله در سوریه، عدم رعایت حقوق بشر در داخل کشور و برنامه موشکی گرفته می شود.

اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه نشان داد که مشتاق حفظ از برجام است. برجامی که تحت آن تهران موافقت کرده است تا حداقل یک دهه فعالیت های هسته ای خود را به حداقل برساند ولی رئیس جمهوری آمریکا پایبندی ایران را قبول ندارد و منتقد شدید آن است. کرنلیا ارنست نماینده پارلمان اروپا و نائب رئیس کمیسیون ایرانِ پارلمان اروپا در مصاحبه ای با یورونیوز گفته بود که «طرح تحریم های جدید علیه ایران بیشتر برای قانع کردن ایالات متحده برای ماندن در برجام است.»

بیشتر بخوانید:«اروپا سیاست‌های احمقانه ترامپ در زمینه برجام را دنبال نخواهد کرد»

فرانسه، انگلیس و آلمان برای پاسخ به انتقادات ترامپ همچنین پیشنهاد تحریم هایی از جنس محرومیت برای فرماندهان ایرانی که در سوریه در حمایت از بشر اسد برنامه ریزی می کنند را داده است. دو کشور اصلی که در روز دوشنبه اجازه وضع تحریم های جدید علیه ایران را ندادند اتریش و ایتالیا بودند. وزیر خارجه اتریش در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد تحریم های جدید علیه ایران تنها به نفع گروه های تندرو خواهد بود و آنها را تحریک می کند تا از توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ بدست آمد خارج شوند. در این صورت منطقه پرتنش خاورمیانه باردیگر شاهد مسابقه تسلیحاتی آن هم در زمینه اتمی خواهد شد.

البته هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنان خود پس از این نشست اعلام کرد موضوع تحریم ها در دستور کار قرار دارد و اروپا سعی می کند در سه هفته باقی مانده تا ۱۲ ماه مه در این باره تصمیمی بگیرد. هفته گذشته اتحادیه اروپا تحریم های موجود در مورد نقض حقوق بشر علیه ایران را که انتظار می رفت پس از برجام برداشته شوند بار دیگر تمدید و کاخ سفید از اروپا به خاطر حفظ فشارها روی ایران حمایت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: ایالات متحده باید به برجام متعهد بماند

پیگیری ایده‌ای ۲۳ ساله؛ تاثیر جایگزینی یورو با دلار بر اقتصاد ایران چیست؟

ماکرون امید‌ اول نجات برجام؛ برگ برنده او چیست؟