تهران، دمشق، مسکو؛ محور گفتگوهای وزیران خارجه اروپایی

تهران، دمشق، مسکو؛ محور گفتگوهای وزیران خارجه اروپایی
Copyright عکس از Thijs ter Haar
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فدریکا موگرینی گفت: «با وجود این که مطمئن هستیم رژیم اسد عامل اصلی مشکلات مردم سوریه است اما بحران سوریه تنها با گفتگو با تمامی عوامل درگیر در جنگ حل خواهد شد.»

آگهی

توافق هسته‌ای ایران، جنگ سوریه و روابط با روسیه از جمله مسائلی است که در نشست روز دوشنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) در لوکزامبورگ میان وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیران خارجه اروپایی در این نشست بار دیگر بر تعهد قاطع و صریح خود به اجرای برجام تأکید کردند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که حفظ توافق جامع هسته ای برای ۲۸ کشور عضو این اتحادیه حیاتی است.

خانم موگرینی در نشست خبری تاکید کرد که هر چند اتحادیه اروپا قصد اجرای تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران را دارد اما همچنان به پایبندی تهران به برجام اطمینان دارد و قصد ندارد تغییری در سیاست های خود ایجاد کند. 

خانم موگرینی درباره تحریم های جدید گفت: «هنوز تصمیم به اجرای این تحریم ها نگرفته‌ایم.» وی همچنین اعلام کرد که بزودی درباره وضع تحریم هایی علیه ایران به دلیل مداخله در سوریه تصمیم گیری خواهد شد.» خانم موگرینی تاکید کرد که اتحادیه اروپا بدلیل عدم رعایت حقوق بشر و گزارش های فراوانی که در این زمینه از ایران منتشر می شود تحریم های دیگری وضع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:پاسخ ایران به اروپا: ارزش‌های حقوق بشری ما با شما فرق می‌کند

عکس از رویترز
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاعکس از رویترز

روابط اروپا و مسکو

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روسیه گفت که شواهد مستدلی وجود دارد که «حمله تروریستی» در خاک بریتانیا با همکاری کرملین انجام شده است که اعضای اتحادیه اروپا بزودی در این باره تصمیم گیری خواهند کرد. وی گفت در نشست رهبران اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در این باره بحث و بررسی و علیه مداخله روسیه تصمیم گیری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمیایی: گاز مورد استفاده در ترور اسکریپال روسی بوده است

اروپا و بحران سوریه

وی درباره حمله شیمیایی سوریه اعلام کرد که منتظر پاسخ کارشناسان درباره عامل حمله خواهد ماند و اتحادیه اروپا پس از انتشار گزارش در این باره تصمیم گیری خواهد کرد. وی همچنین گفت: «با وجود این که مطمئن هستیم رژیم اسد عامل اصلی مشکلات مردم سوریه است اما بحران سوریه تنها با گفتگو با تمامی عوامل درگیر در جنگ حل خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر بریتانیا: حملات به سوریه ممکن است ادامه داشته باشد

اتحادیه اروپا از ایران و روسیه خواست مانع از استفاده مجدد سلاح‌های شیمیایی در سوریه شوند

پیامدهای حمله به سوریه؛ آمریکا و روسیه مایل به گفتگو بر سر ثبات استراتژیک در سوریه