مرگ مشکوک یک خبرنگار پس از تحقیق دربارۀ سربازان مزدور روسیه

Russian flag is seen on military vehicle at entrance of Wafideen camp in Da
Russian flag is seen on military vehicle at entrance of Wafideen camp in Da Copyright REUTERS/Omar Sanadiki
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گفته می‌شود تا کنون هزاران سرباز مزدور بطور پنهانی و بویژه در پوشش فعالیتهای شرکتی که از سوی یوگنی پریگوژین، از بازرگانان مرتبط با ولادیمیر پوتین تامین مالی می‌شود، به سوریه فرستاده شده‌اند.

آگهی

ماکسیم بورودین، خبرنگار اهل روسیه که دربارۀ اعزام سربازان مزدور روس به سوریه تحقیق می‌کرد، بامداد یکشنبه در بیمارستان جان باخت. مرگ او سه روز پس از آن روی داد که همسایگانش او را بیهوش در پایین آپارتمانش پیدا کردند.

این حادثه در شهر یکاترینبورگ در شرق مسکو اتفاق افتاد و بنا بر گزارش‌های اولیۀ پلیس، این خبرنگار ۳۲ ساله از بالکن آپارتمان که در طبقۀ پنجم قرار داشته، به پایین افتاده است. برخی رسانه‌های داخلی این کشور نیز این حادثه را «خودکشی» اعلام کردند.

با وجود گزارش پلیس روسیه، از نظر بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی مرگ او بویژه با توجه به تحقیقات حساسی که این خبرنگار در حال انجام آن بود، مشکوک است.

ماکسیم بورودین برای یک وبسایت خبری به نام «Novy Den» کار می‌کرد و عمده گزارش‌هایش نیز دربارۀ جرایم و فسادی بود که در روسیه انجام می‌شد.

او دربارۀ دخالتهای روسیه در جنگ سوریه نیز گزارش تهیه می‌کرد و در یکی از آخرین فعالیتهایش، به تحقیق دربارۀ مرگ سربازان مزدور روس وابسته به شرکت «Russian Wagner Group» پرداخته بود که در ماه فوریۀ گذشته در جریان حملات نیروهای آمریکایی در سوریه کشته شدند.

گفته می‌شود تا کنون هزاران سرباز مزدور بطور پنهانی و بویژه در پوشش فعالیتهای شرکتی که از سوی یوگنی پریگوژین، از بازرگانان مرتبط با ولادیمیر پوتین تامین مالی می‌شود، به سوریه فرستاده شده‌اند.

با انتشار خبر درگذشت ماکسیم بورودین، خبرنگاران بدون مرز ضمن مشکوک خواندن مرگ او، خواستار انجام یک تحقیق کامل و بی‌طرفانه در این باره شدند.

بنا بر گزارش رسانه‌های بین‌المللی ماکسیم بورودین شب قبل از مرگ، به دوستان خود گفته است که افرادی با لباس نظامی مقابل آپارتمان او بودند و یکی از آنها نیز مسلح بوده است. ویاچسلاو باشکوف، از دوستان او نیز در پیام بلندی که در فیسبوک منتشر کرده، تایید کرد که ماکسیم ساعت ۵ بامداد در حالی که بسیار نگران بوده است، به او زنگ زده و دربارۀ مردان مسلحی که در راهروی آپارتمان و «روی بالکن» بوده‌اند، صحبت کرده است.

بیشتر بخوانید: چگونه نیروی زمینی روسیه از راه دور در سوریه پیروز می‌شود؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیمی از جمعیت روسیه بروز جنگی دیگر را قطعی می‌دانند

اعتراض نمادین گزارشگران بدون مرز به زندانی شدن خبرنگاران در روسیه

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند