دیدار مخفیانه مایک پمپئو مدیر سیا با رهبر کره شمالی

 دیدار مخفیانه مایک پمپئو مدیر سیا با رهبر کره شمالی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش واشنگتن پست دیدار پمپئو و کیم جونگ اون در تعطیلات عید پاک (۳۱ مارس و اول آوریل) و برای انجام هماهنگی های نشست رسمی میان رهبران آمریکا و کره شمالی انجام شده است.

آگهی

مایک پمپئو مدیر سیا چند هفته پیش در سفری مخفیانه به پیونگ یانگ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی گفته است که آمریکا گفتگوهای مستقیمی در سطوح بسیار بالا با کره شمالی داشته است و افزوده است که پنج محل برای ملاقات دو طرف در نظر گرفته شده است و آنها در حال مذاکره برای تعیین محل هستند.

سفر پمپئو به کره شمالی، بالاترین سطح دیدار مقامات رسمی پیونگ یانگ و واشنگتن از سال ۲۰۱۴ به شمار می رود و نشانه‌ای قدرتمندی تلقی می شود گویای اراده دونالد ترامپ برای ملاقات با رهبر کره شمالی و تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده است که دست به چنین اقدامی زده است.

در سال ۲۰۱۴ جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا با مقامات کره شمالی دیدار کرده بود.

دونالد ترامپ رئيس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۱۸ آوریل با انتشار یک توییت در حساب کاربری خود این شایعه را تایید کرد. آقای ترامپ در حساب توییتری خود نوشت:

«پمپئو هفته گذشته با «کیم جونگ اون» در کره شمالی دیدار کرد. جلسه بسیار خوب و بدون مشکلی بود. جزئیات نشست در حال روشن شدن است. خلع سلاح اتمی مسئله‌ای عالی برای جهان و البته کره شمالی خواهد بود.»

به گزارش واشنگتن پست این دیدار در تعطیلات عید پاک (۳۱ مارس و اول آوریل) و برای انجام هماهنگی های نشست رسمی میان رهبران آمریکا و کره شمالی انجام شده است.

گفتگوی پمپئو با رهبر شمالی، دونالد ترامپ را متقاعد کرده است که مذاکرات سازنده با کره شمالی در ارتباط با برنامه اتمی و موشک های بالستیک این کشور امکانپذیر است.

گفته شده است که ملاقات پمپئو با کیم جونگ اون توسط سوهون رئیس دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی در گفتگو با همتای کره شمالی اش هماهنگ شده است تا آمریکا مطمئن شود که پیونگ یانگ به دنبال مذاکرات جدی با آمریکا است.

به گفت یک مقام رسمی آمریکایی هنوز از بین محل های پیشنهادی برای برگزای ملاقات دو رهبر، جایی انتخاب نشده است و در نتیجه تدارکات لجستیکی نیز هنوز صورت نگرفته است.

پمپئو گفته است که درباره دیدار ترامپ و اون خوشبین است اما کسی چنین توهمی ندارد که توافق میان دو طرف می تواند در این دیدار بدست آید.

احتمال می رود که دیدار رهبران کره شمالی و ایالات متحده در ماه مه و یا ژوئن برگزار شود. ترامپ در پاسخ به اینکه ممکن است دیدار در آمریکا برگزار شود جواب منفی داده است.

مقامات رسمی آمریکا گفته اند که کشورهایی در جنوب آسیا و اروپا در بین گزینه هایی است که در حال مذاکره برای انتخاب یک گزینه هستند.

مقامات آمریکایی امیدوارند که اعلام آمادگی کره شمالی برای گفتگوی مستقیم با آمریکا بتواند از تنش ها در شبه جزیره کره بکاهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برای نخستین بار در تاریخ آمریکا یک زن رئیس سیا شد

پمپئو: آمریکا در جنگ اسرائیل علیه ایران، در کنار تل‌آویو خواهد بود

واکنش ایران به مذاکرات دو کره؛ آمریکا صلاحیت میانجیگری ندارد