مظنون آلمانی طراحی حمله ۱۱ سپتامبر در سوریه بازداشت شد

حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک
حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هنگامی که سازمان سیا او را به سوریه تحویل داد نمایندگان آلمان به شدت دولت این کشور را برای ناتوانی در حمایت از «حقوق شهروندانش» مورد انتقاد قرار دادند.

آگهی

به گفته یکی از فرماندهان نیروهای مدافع خلق در سوریه یک شهروند آلمانی سوری تبار که متهم به مشارکت در طراحی حملات ۱۱ سپتامبر بود بازداشت شده است.

محمد حيدر زمار به جذب عوامل حملات ۱۱ سپتامبر نیویورک و واشنگتن متهم است. وی حدود ۵۰ سال دارد و به گفته رسانه‌های فرانسوی در زمان حمله عضو فعال «سلول تروریستی شهر هامبورگ آلمان» بوده است. او در همان سال ۲۰۰۱ توسط سازمان سیا در مراکش بازداشت و پس از ۲ هفته به دولت سوریه تحویل داده شد.

محمد حيدر زمار در آلمان به دلیل عضویت در «سازمان‌های تروریستی» تحت تعقیب بود و حکم بازداشت بین المللی او نیز صادر شده بود.

عکس از رویترز
«بن لادن، مرده یا زنده»، پوستری که پس از حملات ۱۱ سپتامبر گوشه و کنار نیویورک نصب شدعکس از رویترز

استرداد وی به سوریه در سال ۲۰۰۱ به شدت مورد انتقاد تعدادی از نمایندگان پارلمان آلمان قرار گرفتند. به گفته این نمایندگان، دولت آلمان توانسته بود «از حقوق شهروند خود حفاظت کند» و وی به کشوری مسترد شده که ممکن است زندانیان در آن مورد «شکنجه و آزارهای جسمی» قرار بگیرند.

مقامات قضایی سوریه در سال ۲۰۰۷ محمد حیدر زمار را به اتهام عضویت در گروه اخوان المسلمین به ۱۲ سال زندان محکوم کردند. اما همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، دولت این کشور تعدادی از زندانیان اسلامگرا از جمله وی را آزاد کرد.

از سال ۲۰۱۴ هیچ ردی از این متهم نبود و وی از دسترس دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خارج شد.

**بیشتر بخوانید: **

Robert J. Fisch
برج‌های تجارت جهانی لحظاتی پس از حملهRobert J. Fisch

برای آگاهی از اخبار جهان نسخه iOS یا اندروید اپلیکیشن یورونیوز را دریافت کنید. (زبان برنامه را در منوی تنظیمات به فارسی تغییر دهید)

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توصیه ظریف به ترامپ برای جلوگیری از تکرار حملات مشابه ۱۱ سپتامبر

تصویب امکان شکایت خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان

پانزدهمین سالگرد یازده سپتامبر: نمایشگاه هنری با نگاهی نو