خشونت پلیس علیه دختری جوان؛ وزیر کشور ایران: بررسی می‌کنیم

برخورد ماموران انتظامی گشت ارشاد با دختر معترض به حجاب اجباری
برخورد ماموران انتظامی گشت ارشاد با دختر معترض به حجاب اجباری Copyright عکس: یوتیوب
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار فیلم ضرب و شتم یک دختری جوان توسط نیروهای انتظامی گشت ارشاد، واکنش مقام‌های رسمی دولت ایران را برانگیخت.

آگهی

انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی که حاوی تصاویر ضرب و شتم یک دختری جوان توسط نیروهای انتظامی گشت ارشاد است، پس از آن که طی ساعات گذشته بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت، در نهایت مقام‌های رسمی دولت ایران را نیز وادار به واکنش کرد.

برخورد خشن گشت ارشاد با دختر معترض به حجاب اجباری در ایران

در اولین واکنش رسمی به این رخداد معصومه ابتکار، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در توئیتی این رفتار نیروهای انتظامی را فاقد توجیه دانست.

منبع: توئیتر شخصی معصومه ابتکار
توئیت معصومه ابتکار علیه برخورد ماموران گشت ارشادمنبع: توئیتر شخصی معصومه ابتکار

در همین حال خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که به دنبال انتشار فیلمی از نحوه برخورد نامتعارف مامور نیروی انتظامی گشت ارشاد با یکی از بانوان که متظاهر به عدم رعایت قانون بود، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دستور بررسی جامع و ارائه گزارش آن تا روز شنبه را صادر کرده است.

البته وزارت کشور ایران تاکید کرده که بر مبنای فیلم منتشر شده، دختر خانمی در مقابل تذکر مامور نیروی انتظامی به رعایت قانون اقدام به فحاشی کرده، اما با برخورد غیر سازمانی مامور نیروی انتظامی (گشت ارشاد) مواجه شده است.

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از دفتر سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نوشته است:«پلیس به هیچ وجه چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند.»

بنابر اعلام دفتر سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بازرسی پلیس تهران درحال بررسی موضوع است که نتیجه آن متعاقباً اعلام خواهد شد. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی همچنین از تمامی دختران و بانوان ایرانی خواسته تا شئونات اجتماعی را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید:

همچنین شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دستیار فعلی او در امور حقوق شهروندی در واکنش توئیتری به برخورد خشن ماموران نیروی انتظامی با دختری جوان، خواستار تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی و انتظامی شده است.

منبع: توئیتر شخصی شهیندخت مولاوردی
واکنش دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندیمنبع: توئیتر شخصی شهیندخت مولاوردی

خانم مولاوردی همچنین در توئیت دوم خود نیز از واکنش فوری وزیر کشور تشکر کرده و خواستار درانداختن طرحی نو در عصر ارتباطات شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا، فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس ایران هم با انتشار یادداشتی در واکنش به برخورد خشن دولت با یک دختر جوان نوشته است:«به حکم انسانیت و در جایگاه نمایندگی نیمی از جامعه و به عنوان نایب رئیس فراکسیون زنان، ضمن محکوم کردن چنین رفتار غیرانسانی و اسلامی، یقینا فراکسیون زنان به موضوع ورود خواهد کرد و ضمن ارج نهادن به تلاش‌های مجدانه نیروی خدوم انتظامی، وزیر کشور و زیر مجموعه وی باید پاسخگوی رفتار خود سرانه برخی از نیروهای تحت امر خود باشند.»

حرکت اعتراضی دختران ایرانی نسبت به حجاب اجباری از بهمن ماه گذشته تحت عنوان کمپین دختران خیابان انقلاب از خیابان انقلاب تهران آغاز شده و به سرعت در سایر شهرهای ایران نیز مورد حمایت زنان و دختران جوان ایرانی قرار گرفته است. پیشتر نیز نیروهای انتظامی ایران برخوردهای خشنی را با معترضان به حجاب اجباری داشته اند و تاکنون چند تن از آنها بازداشت و محکوم شده اند.

به کانال تلگرام یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: حجاب با رفتار متمدنانه سازگار نیست

فائزه هاشمی در گفتگو با یورونیوز: با حجاب اجباری مخالفم

پلیس ایران؛ زنان بدحجاب از این پس بازداشت نمی‎شوند