از بختیار تا مدیر جامعه المرتضی: قم به واتیکان اسلامی تبدیل شود

از بختیار تا مدیر جامعه المرتضی: قم به واتیکان اسلامی تبدیل شود
Copyright ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالی مدیر جامعه المرتضی قم خواستار استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل مانند واتیکان شد که پیش از این در سال ۱۳۵۷ شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر شاه در گفت‌وگویی به آیت‌الله خمینی پیشنهاد داد که می‌تواند در قم مانند واتیکان دولت خود را تشکیل دهد.

آگهی

درحالی مدیر جامعه المرتضی قم خواستار استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل مانند واتیکان شد که پیش از این در سال ۱۳۵۷ شاپور بختیار آخرین نخست وزیر زمان شاه در گفت‌وگویی خطاب به آیت‌الله خمینی گفته بود می‌تواند در قم، واتیکان کوچکی تشکیل دهد.

روز گذشته احمد زادهوش، مدیر جامعه المرتضی که از آن به‌عنوان نخستین مرکز تربیت طلاب برای تبلیغ بین‌المللی و آموزش زبان یاد می‌شود در یک کانال تلگرامی پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داد تا به گفته این فرد، حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی در نوشته خود تاکید کرد: «زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل شود. کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف.»

آقای زادهوش این پیشنهاد را نیازمند تصویب مجلس یا حتی رای مردم عنوان کرد و در ادامه گفت: «در هنگام استقلال «کشور قم» اختصاص یک یا چند واحد اقتصادی مانند پالایشگاه یا پتروشیمی به این کشور بخشی از نیازهای مالی آن را تامین می‌کند که البته با استقلال حوزه علمیه شیعه ، جذب مشارکت های مردمی و اتکا به وجوهات شرعیه و بریه امکان بیشتری می یابد.»

وی در پیشنهاد خود به تشکیلات معروف اهل سنت اشاره کرد و گفت: «به با توجه به این که حوزه ها و تشکلات اهل سنت مثل الازهر و جامع مکه و ... به علت وابستگی شدید به حکومت ها و نیز اختلافاتی که دارند هنوز به چنین بلوغی نرسیده‌اند، «کشور مذهبی قم» با پذیرش سفیران خارجی و نظام دیپلماسی مستقل می‌تواند در واقع نقش رهبری دینی در دنیای اسلام را ایفا کند.»

مقایسه سخنان مدیر جامعه المرتضی با سخنان شاپور بختیار

این سخنان در حالی مطرح شد که حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بلافاصله بعد از جنجالی شدن این سخنان در شبکه‌های اجتماعی در توییتی نوشت: « متاسفانه تا کنون افتخار آشنایی با ایشان را نداشته ام اما به ایشان توصیه می کنم کمی مطالعه بفرمایند تا دریابند چهل سال پیش چه کسی و چرا این پیشنهاد را مطرح کرد.»

شاپور بختیار در آخرین روزهای حکومت پهلوی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ در گفت‌وگویی با وکنش به تصمیم آیت‌الله خمینی که تنها دو روز از آمدنش به ایران می‌گذشت برای تشکیل دولت گفته بود که ما برای آیت‌الله [خمینی] در شهر قم دیواری خواهیم کشید که او هم در آنجا واتیکان کوچکی داشته باشد.

همزمان با این سخنان ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در سخنانی تاکید کرده بود که قم ظرفیت زیادی دارد و اگر از این ظرفیت استفاده شود به نفع اسلام، مسلمین، شیعه، نظام و کشور و به نفع همه خواهد بود.

او افزود: «اگر مسئولان به قم اهمیت دهند نتایج ملی و جهانی آن را خواهند دید.»

وی با بیان این‌که مسؤولان به قم به صورت یک شهر معمولی نگاه می‌کنند، تصریح کرد: «هنوز نتوانستیم به دولتمردان توجه بدهیم که اگر فرودگاه قم زودتر ایجاد شود چهره این شهر را در بعضی جهات تغییر می دهد.»

سخنان مدیر جامعه المرتضی واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به‌ دنبال داشت که اغلب آن‌ها با زبان طنز منتشر شده بودند.

توییت دهباشی تاریخ‌پژوه و مستندساز ایرانی و دبیر سایت تاریخ آنلاین
توییت یامین پور از چهره‌های اصولگرا
توییت سحر طلوعی روزنامه نگار
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار رئیس جمهوری ترکیه از واتیکان پس از ۵۹ سال

ملاقات پاپ فرانچسکو و امام الازهر در واتیکان

پاپ: اصلاحات در واتیکان متوقف نخواهد شد