حتی یک ضربه شدید به سر خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد

حتی یک ضربه شدید به سر خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این تحقیق به طور خاص بر روی کهنه سربازان صورت گرفته است، اما نتایج آن برای ورزشکاران و عموم مردم جامعه اهمیت دارد و در مورد آنان نیز صدق خواهد کرد.

آگهی

محققان آمریکایی با تحقیق بر روی کهنه سربازان دریافتند که وارد شدن حتی یک ضربه شدید به سر خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

پارکینسون یک بیماری اختلالات بازسازی سلول‌های عصبی (Neurodegenerative disorders) در سیستم عصبی مرکزی است که بر روی سیستم حرکتی بدن اثر می‌گذارد. این بیماری نخستین بار از سوی دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد و نام وی بر روی این بیماری قرار گرفت.

در این بیماری پیشرونده مزمن افراد دچار لرزش در اندام‌ها و کندی حرکت می‌شوند. در ادامه روند بیماری مبتلایان ممکن است دچار اختلالات حافظه و تغییر رفتاری شوند. مشکلات روان از جمله استرس و افسردگی نیز در مبتلایان بسیار شایع است و حدود یک سوم این افراد به دیابت نیز مبتلا می‌شوند.

تصویری که ویلیام ریچارد گورس عصب‌شناس برجسته بریتانیایی در سال ۱۸۸۶ از یک بیمار مبتلا به پارکینسون کشید.

در این تحقیق از اطلاعات مربوط به کهنه سربازان آمریکایی با متوسط سنی ۴۸ سال که در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ در اداره کل بهداشت کهنه‌سربازان به ثبت رسیده، استفاده شده است. از میان ۳۲۵,۸۷۰ بیماری که اطلاعات آنها در بانک داده ثبت شده، ۱,۴۶۲ در طی ۱۲ سال زمان این مطالعه به پارکینسون مبتلا شده‌اند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ضربه مغزی خفیف تا متوسط تا ۵۶٪ شانس ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد. همچنین مشخص شده است که ضربه مغزی شدید افراد را تا ۸۳٪ در معرض خطر ابتلا بهای بیماری قرار خواهد داد. در مقابل کسانی که دچار ضربه مغزی نشده‌اند تنها حدود سه دهم درصد در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

به گفته دکتر راکوئل کاردنر، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که پیشگیری از وقوع ضربه مغزی تا چه حد حائز اهمیت است. به علاوه افرادی که به ضربه مغزی دچار می‌شوند باید در طی سال‌های پس از درمان و بهبودی نیز تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند.

در پایان اعضای تیم تحقیقاتی تاکید کردند که گرچه این تحقیق به طور خاص بر روی کهنه سربازان صورت گرفته است، اما نتایج آن برای ورزشکاران و عموم مردم جامعه اهمیت دارد و در مورد آنان نیز صدق خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلال استرسی پس از ضایعه روانی؛ درمان با اکستازی

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

اگر می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید، متخصصان این سه راهکار «موثر» را پیشنهاد می‌دهند