بلاروس؛ رویای دنیای دیجیتال در شرق اروپا

پارک فناوری در حومه شهر مینسک، پایتخت بلاروس
پارک فناوری در حومه شهر مینسک، پایتخت بلاروس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فناوریهای اطلاعاتی همچنین حامل فضاهایی جدید برای دسترسی بیشتر به امکان تبادل آزاد اطلاعات هستند. این مهمترین نقطه امید رسانه هایی ست که به گفته یک مسئول مطبوعاتی در بلاروس تحت فشار و سانسور شدید رژیم اقتدارگر رئیس جمهور لوکاشنکو قرار دارند.

آگهی

در خیابان های مینسک، پایتخت بلا روس، میراث شوروی سابق را هنوز می توان مشاهده کرد. با اینحال حومه شهر با شکل گیری یک شبکه بزرگ فناوری چهره ای جدید به خود گرفته؛ شبکه ای که می تواند زیر بنای رونق اقتصادی این کشور ده میلیون نفری در آینده باشد.

آیا بلاروس سیلیکون ولی آینده اروپای شرقی خواهد بود؟

این هدف بلند پروازانه همان چیزی است که دولت بلاروس به دنبال تحقق آن است. ولادیمیر ماکئی، وزیر امور خارجه بلاروس می گوید: «سال ۲۰۰۵ در اینجا، یک پارک فناوری پیشرفته ایجاد کردیم که امروز حدود ۱ میلیارد دلار خدمات به خارج از کشور صادر می کند. ما خواهان آن هستیم که بلاروس به کشوری پیشرفته در زمینه فن آوری تبدیل شود"

بیش از یک سوم از حدود ۱۶۰ شرکت فعال در این پارک فناوری را سرمایه گذاران خارجی تشکیل می دهند. سال گذشته، صدور حکمی با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال سبب ارائه مزایای قابل توجه مالیاتی و گشوده شدن چشم اندازهای جدید برای سرمایه گذاران شد.

به اعتقاد مسئول یک پلتفرم اطلاع رسانی تجاری، سرمایه انسانی دیگر ارزش افزوده این کشور محسوب می شود. ویتالی والیانیوک در باره فضای مناسب برای رقابت تجاری در میان شرکت های نوپا می گوید: «در اینجا تلاش های موفقیت آمیز زیادی شکل گرفته است. به عنوان مثال پیام رسان مشهور" وایبر" و یا بازی "دنیای تانک ها" در بلاروس توسعه پیدا کردند. رقابت میان افراد مستعد و دارای ایده های خلاق در بلاروس بسیار کم هزینه تر از اسرائیل، فنلاند و یا سیلیکون ولی است. در مجموع هزینه راه اندازی و فعالیت شرکت ها در اینجا بسیار پایین تر از برلین یا پاریس است.»

توسعه فناوری اطلاعاتی، راهی مناسب برای گریز از سانسور

فناوریهای اطلاعاتی همچنین حامل فضاهایی جدید برای دسترسی بیشتر به امکان تبادل آزاد اطلاعات هستند. این مهمترین نقطه امید رسانه هایی ست که به گفته یک مسئول مطبوعاتی در بلاروس تحت فشار و سانسور شدید رژیم اقتدارگر رئیس جمهور لوکاشنکو قرار دارند.

یولیکا سلوتسکایا، رئیس باشگاه مطبوعات بلاروس می گوید: «اینجا همه رسانه ها دولتی است. رسانه ها از سوی دولت تامین مالی می شوند و به شدت تحت کنترل قرار دارند. رسانه های مستقل از بیست سال پیش به دلیل تحمل فشارها و محدودیت های گوناگون از گردونه رقابت خارج شدند. توسعه بخش فناوری های نوین شاید به دلیل حضور سرمایه گذاران جدید و یا همسو با خواست رسانه ها برای یافتن منفذ جدید اطلاع رسانی باشد.»

فناوری های نوین و کمک به حل معضلات اجتماعی

تزریق پویایی به کشور از راه نوآوری ایده ای است که گروه «ایمنا» بر روی آن سرمایه گذاری کرده است. ایمنا یک مجله آنلاین و یک سازمان غیر دولتی است که از طریق سرمایه گذاری جمعی شکل گرفته است. هدف این گروه طرح کارزارهای متعدد برای حل معظلات اجتماعی است که از سوی دولت نادیده گرفته شده اند.

اکاترینا سینیوک، مسئول مجله اینترنتی ایمنا می گوید: «مردم به وجود مشکلات اجتماعی در بلاروس خود گرفته اند اما کاری از دستشان بر نمی آید. هدف ما این است که ابزاری در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند برای حل مشکلات اعمال نفوذ کنند.»

بدرفتاری با کودکان، فقر و کمبود امکانات پزشکی از جمله این معضلات است. ایمنا تاکنون در چندین پروژه اجتماعی مشارکت مالی کرده است. اکاترینا سینیوک در ادامه می افزاید: «بلاروس با نسل جدیدی که از راه می رسد و نیز به لطف فناوریهایی که هر کشوری را تحت تاثیر قرار می دهد، رو به تغییر است. این تغییرات در کشوری در حالی شکل گیری است که در قلب اروپا قرار دارد.»

**به کانال تلگرامی یورونیوز فارسی بپیوندید **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل: جزئیات مالیات دیجیتال اتحادیه اروپا در ماه دسامبر اعلام می‌شود

نشست وب؛ فرصتها و تهدیدهای دنیای دیجیتال

میلیاردر اماراتی برای همکاری با داماد ترامپ در پروژه‌ای در صربستان، املاک خود در بلاروس را می‌فروشد