شهادت رئیس جمهوری ایتالیا؛ اقدامی بی سابقه در تاریخ این کشور

شهادت رئیس جمهوری ایتالیا؛ اقدامی بی سابقه در تاریخ این کشور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

شهادت تاریخی جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا در دادگاه در خصوص پرونده مافیا، اقدامی بی سابقه به شمار می رود.

چنین رویدادی برای نخستین بار در تاریخ ایتالیا رخ می دهد تا شاید از گفتگوها و رایزینی های محرمانه دولت وقت با مافیا در دهه ۹۰میلادی پرده برافتد.

این مذاکرات پس از آن درگرفت که جیووانی فالکونه، قاضی مبارزه با مافیا و خانواده اش ترور شدند و در جریان انفجار بمبی در سال ۱۹۹۲میلادی جان خود را از دست دادند.

در بین متهمان این پرونده نیکولا مانچینو، وزیر کشور وقت و سالواتوره رینا، قدرتمندترین سرکرده مافیای وقت حضور دارند.

گرچه هیچ اتهامی متوجه رئیس جمهوری ایتالیا نیست اما او در اکتبر سال گذشته به درخواست دادستان برای شهادت دادن در این پرونده پاسخ منفی داده بود.

در هر حال شهادت رئیس جمهوری ایتالیا به گفته نینو دی ماتئو، دادستان این پرونده لازم و ضروری بود.

گفتگو با قاضی پرونده مذاکرات پنهان میان دولت و مافیا

صبرینا پیزو، خبرنگار یورونیوز با نینو دی متئو، قاضی تحقیق پرونده «مذاکرات میان دولت و مافیا» گفتگوی اختصاصی داشته است.

یورونیوز: این دادگاهی درباره مذاکرات دولت و مافیاست یا اینکه دولت خودش را به دادگاه می کشاند. آیا دولت می خواهد خودش را به چنین جرایم سنگینی متهم کند؟

نینو دی متئو: این دادگاه قطعا یک محاکمه منحصر بفرد درباره یک دوره کاملا تراژیک در تاریخ جمهوری ماست. هدف دادگاه این است که بفهمد آیا در سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میلادی مافیای سیسیلی (کسا نوسترا) برای تهدید و متقاعد کردن دولت به سرکوب کمتر، از بمب گذاری استفاده کرد و اینکه نمایندگان دولت در میان تهدیدات مافیای سیسیل و فشار بر دولت چگونه عمل کردند. به باور من یک کشور و سیستم قانونی معتبر نباید از مقابله با این مسائل بترسد.

یورونیوز: آیا مذاکرات مافیا و دولت باعث کاهش یا افزایش احتمال بمب گذاری شد؟

نینو دی متئو: وقتی مافیای-سیسیل احتمالا با واسطه هایی-احساس کرد که نمایندگان دولت به این موضوع توجه کرده اند، بیش از آنکه عقب بکشند، تصمیم گرفت قصد برای بمب گذاری را عملی کند. در آن زمان مافیا فهمید که بمب گذاری در سطح گسترده برای آنها مفید خواهد بود بخاطر اینکه در مقابل، دولت از خودش علائمی از عقب نشینی را نشان داده است. مافیا و خصوصا توتو رینا فهمید که استراتژی بمب گذاری می تواند استراتژی مناسبی برای وادار کردن دولت به یک توافق باشد.

یورونیوز: آیا شما هم مانند گروه ضدمافیا، از آغاز فصل جدیدی از بمب گذاری ها می ترسید؟

نینو دی متئو: تاریخ مافیا شامل دوره هایی از آرامش، لحظات دشوار و سپس ناگهان بازگشت به استراتژی بمب گذاری است. من معتقد نیستم که شواهدی از خطر بازگشت به استراتژی هایی همانند حملات خشن علیه دولت که پیش از این از سر گذرانده ایم وجود داشته باشد.

یورونیوز: چرا شما از ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا خواسته اید که بعنوان شاهد در دادگاه حاضر شود؟

نینو دی متئو: ما به دادگاه توضیح داده ایم که چرا رئیس جمهوری را احضار کرده ایم و چرا شهادت او به موضوع مرتبط است. دادگاه این موضوع را مرتبط با اصل ۲۰۵ قانون آیین دادرسی کیفری درنظر گرفته که رئیس جمهوری می تواند در ارتباط با آنچه که در حال رخ دادن در دادگاه است، شهادت بدهد. به باور من تا به حال همه چیز بر اساس
موازین و قواعد حقوقی و قانونی پیش رفته است.

یورونیوز: این فرایند چه حسی برای گروه ضدمافیا دارد که هم در ارتباط با شهادت ناپولیتانو و هم در ارتباط با شنود تلفنی که او را درگیر کرده بود، متهم به تهدید و تحقیر رئیس دولت شده اند؟

نینو دی متئو: ما هیچ اعتنایی به این مسائل نداریم چراکه می دانیم که اینها در کل نادرست هستند. قصد ما همواره تلاش برای جستجوی حقیقت و بررسی حقایق بوده است. وقایعی که در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ میلادی اتفاق افتادند، در ارتباط با تاریک ترین دوره های تاریخ کشور ما و همچنین در ارتباط با حملاتی از جانب جرایم سازمان یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟