استقبال چین و آمریکا از توقف آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی

North Korean leader Kim Jong Un and his wife Ri Sol Ju
North Korean leader Kim Jong Un and his wife Ri Sol Ju Copyright KCNA/via Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحلیلگران می‌گویند اعلام خبر توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی، آنهم اکنون و نه در زمان برگزاری نشست با مقامات آمریکا، به معنای جدیت کیم جونگ-اون در موضوع گفتگوهای ضدهسته‌ای شدن است.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه از بیانیۀ منتشر شده توسط کیم جونگ-اون، رهبر کرۀ شمالی در زمینۀ توقف آزمایشهای هسته‌ای و موشکی این کشور استقبال کرد و آن را «پیشرفتی برای همه» خواند.

او در صفحۀ توییتر خود نوشت: «کرۀ شمالی قبول کرد که تمام آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف و سایتهای آزمایش را تعطیل کند. این خبر خیلی خوبی برای کرۀ شمالی و برای جهان است، یک پیشرفت بزرگ. منتظر برگزاری نشست [مشترکمان] هستم.»

وزارت خارجۀ چین نیز روز شنبه با استقبال از تصمیم کرۀ شمالی، آن را اقدامی موثر در راستای کاهش تنش در شبه جزیرۀ کره و توسعه روند ضدهسته‌ای شدن خواند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین باور دارد که تصمیم کرۀ شمالی به بهتر شدن شرایط در این شبه جزیره کمک خواهد کرد.»

کیم جونگ-اون، رهبر کرۀ شمالی اعلام کرده است که کشورش دیگر نیازی به انجام آزمایش‌های هسته‌ای یا آزمایش موشکهای بالستیک بین قاره‌ای ندارد زیرا به هدف خود که توسعۀ سلاح‌های هسته‌ای بوده، دست یافته است و به همین دلیل این آزمایش‌ها را بلافاصله متوقف خواهد کرد.

پیونگ یانگ همچنین اعلام کرد که قصد دارد در راه توسعۀ فعالیتهای مرتبط با رشد اقتصادی و روند صلح در شبه جزیرۀ کره گام بردارد و به همین دلیل به دنبال آن است تا با هدف ایجاد «یک محیط بین‌المللی مناسب» برای اقتصادش، «همکاری نزدیک و گفتگویی پویا» با کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل داشته باشد.

قرار است رهبر ۳۴ ساله کرۀ شمالی هفتۀ آینده با مون جائه این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی دیدار داشته باشد و در اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن نیز با دونالد ترامپ ملاقات کند.

تحلیلگران می‌گویند اعلام خبر توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی، آنهم اکنون و نه در زمان برگزاری نشست با مقامات آمریکا، به معنای جدیت کیم جونگ-اون در موضوع گفتگوهای ضدهسته‌ای شدن است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر کره شمالی باز هم به چین رفت

ترامپ: تا هفتۀ آینده تکلیف دیدار با کیم روشن می‌شود

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد