هشدار روحانی و ظریف به آمریکا: ایران برای واکنش آماده است

Hassan Rouhani
Hassan Rouhani Copyright REUTERS/Tasnim News Agency
Copyright REUTERS/Tasnim News Agency
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ظریف: «ما گزینه‌هایی را برای خودمان درنظر گرفته‌ایم... از جمله گزینۀ از سر گرفتن فعالیتهای هسته‌ایمان با سرعت هرچه تمام‌تر».

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه اعلام کرد که چنانچه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، آژانس انرژی اتمی ایران آمادۀ هر نوع واکنش قابل پیش‌بینی یا غیرمنتظره‌ است. او گفت: «سازمان انرژی اتمی ما کاملا آماده است... برای اقداماتی که آنها انتظارش را دارند و اقداماتی که انتظارش را ندارند.»

آقای روحانی در اوایل ماه جاری میلادی نیز تاکید کرده بود: «ما اولین کسی نخواهیم بود که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند اما آنها باید بدانند که اگر این توافق را نقض کنند، از این کار پشیمان خواهند شد».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی بی‌اس» آمریکا (که روز یکشنبه پخش خواهد شد) اعلام کرده است که اگر آمریکا بار دیگر اقدام به تحریم ایران کند، تهران آماده است تا برنامه هسته‌ای خود را از سربگیرد.

او گفت: «ما گزینه‌هایی را برای خودمان درنظر گرفته‌ایم و این گزینه ها [برای اجرا] آماده هستند...از جمله گزینۀ از سر گرفتن فعالیته‌ای هسته‌ایمان با سرعت هرچه تمام‌تر».

وی در پاسخ به پرسشی در این باره که چنانچه دونالد ترامپ از این توافق خارج شود واکنش ایران چه خواهد بود، اعلام کرد که تهران خود را برای این وضعیت آماده کرده است.

آقای ظریف گفت: «گزینه‌های ما برای اجرا آماده هستند و ما در زمان مناسب تصمیمات لازم خواهیم گرفت...واضح است که بقیه جهان نمی‌تواند از ما بخواهد که بطور یکجانبه به اجرای توافقی ادامه دهیم که قبلا شکسته شده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۱۲ ژانویه سال جاری میلادی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را «برای آخرین بار» تمدید و اعلام کرد که چنانچه محدودیت‌های شدیدتری علیه ایران به اجرا گذاشته نشود برجام را ترک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:ترامپ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برای «آخرین بار» تمدید کرد

کاخ سفید به دنبال آن است که توافق دیگری با حضور ایران و دیگر اعضای پیمان ۵+۱ وضع شود؛ توافقی که ایران را در صورت انجام آزمایش‌ موشک‌های بالستیک مجازات کند، توان بازرسان هسته‌ای را برای دسترسی به سایت‌های ایران افزایش دهد و محدودیت‌های بیشتری را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع کند.

امضا کنندگان اروپایی توافق هسته‌ای در این مدت در تلاش بودند تا با ایفای نقش میانجی از افزایش تنش‌ها میان دونالد ترامپ و تصمیم گیران سیاسی در ایران بکاهند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در کنگرۀ آمریکا: بدون جایگزین جامع‌تر، نباید برجام را رها کرد

پیامدهای تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بر روابط بین‌المللی آمریکا

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند