پیشنهاد شهردار سابق نیویورک برای پرداخت سهم آمریکا در پیمان پاریس

پیشنهاد شهردار سابق نیویورک برای پرداخت سهم آمریکا در  پیمان پاریس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ امضای آمریکا را پس گرفته بود.

آگهی

مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک اعلام کرد که حاضر است برای تامین مالی تعهد ایالات متحده جهت اجرای پیمان تغییرات اقلیمی که دونالد ترامپ دستور خروج از آن را صادر کرده است، شخصا مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پرداخت کند.

موسسه «خیریه بلومبرگ» که متعلق به این میلیاردر آمریکایی است نیز جمعه هفته گذشته از کمک ۱۵ میلیون دلاری برای پوشش سهم ایالات متحده از بودجه عملیاتی این پیمان در صورت عدم بازگشت به توافقنامه پاریس خبر داده بود.

آقای بلومبرگ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه CBS گفت که امیدوار است تا سال آینده نظر دونالد ترامپ درباره توافقنامه پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی تغییر کند.

نشریه اقتصادی «فوربز»، ثروت شهردار سابق نیویورک را در حدود ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده است. وی پیش از این در حساب توئیتری خود نوشته بود که نمی‌تواند برای اقدام در راستای مشکل تغییرات اقلیمی منتظر دولت آمریکا بماند.

دونالد ترامپ در ماه ژانویه اعلام کرده بود که در صورت وضع «شرایط عادلانه‌تر» به این توافق باز خواهد گشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این سیاستمدار آمریکایی و مالک شرکت نرم‌افزار‌های مالی و رسانه‌ای پیش از این با هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات متحده همکاری کرده است و اکنون خود را مستقل از این دو حزب می‌داند.

سازمان خیریه‌ای که توسط مایکل بلومبرگ پایه‌گذاری شده سالها است که در زمینه حمایت از ابتکارات در راستای حفاظت از محیط زیست مانند انرژی پاک و کمرنگ کردن نقش نیروگاه‌های وابسته به سوخت فسیلی (ذغال سنگ) فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دونالد ترامپ که بارها در کمپین انتخاباتی خود پیوستن به پیمان تغییرات آب و هوایی را ضرری برای اقتصاد آمریکا خوانده بود، سال گذشته خروج ایالات متحده از پیمان پاریس را اعلام کرده و بسیاری از آئین‌نامه‌های دولت پیشین برای مبارزه با گرمایش زمین را لغو کرد.

دولت باراک اوباما که از پشتیبانان اصلی توافق پاریس و کاهش تولید دی‌اکسیدکربن بود، تعهد کرده بود که ایالات متحده ظرف ۱۰ سال آینده ۲۶ درصد از میزان تولید گازهای گلخانه ای خود بکاهد.

توافقنامه پاریس در چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییرات اقلیمی (UNFCCC) در جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و تعدیل خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۱۵ و با اجماع کشورهای شرکت کننده تصویب شد.

۲۲ آوریل سال ۲۰۱۶ همزمان با روز جهانی زمین، این پیمان در مراسمی در مقر سازمان ملل در نیویورک معرفی شد و به امضای ۱۹۵ کشور رسید. نیکاراگوئه، سوریه و واتیکان در آن‌زمان این پیمان را امضا نکردند. با این حال نیکاراگوئه در اکتبر سال ۲۰۱۶ توافق‌نامه پاریس را امضاء کرد. از سوی دیگر کشور جنگ‌زده سوریه هم اعلام کرده که به این پیمان خواهد پیوست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طعنه ترامپ همزمان با موج سرما: از گرمایش زمین استفاده کنید

آرنولد شوارتزنگر: دونالد ترامپ خودش را از موافقتنامه پاریس کنار گذاشت

آینده توافق پاریس بدون حضور آمریکا چه خواهد شد؟