روز جهانی مالاریا و بحران بیماری در ونزوئلا؛ مبتلایان ۵ برابر شده‌اند

روز جهانی مالاریا و بحران بیماری در ونزوئلا؛ مبتلایان ۵ برابر شده‌اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مالاریا در حدود یک قرن پیش مهمترین بیماری در ایران بود. برخی گزارش‌ها از ابتلای دست‌کم یک سوم جمعیت این کشور به حکایت دارد. با این حال، به گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران در آستانه ریشه‌کنی این بیماری قرار دارد.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی مالاریا (۲۵ آوریل/۵ اردیبهشت) اعلام کرد که رشد این بیماری در ونزوئلا به نقطه بحرانی رسیده و تعداد مبتلایان در عرض تنها چهار سال ۵ برابر شده است.

سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰۰ نفر در این کشور به مالاریا مبتلا شدند که این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۶۹٪ و نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۴۰۰٪ افزایش یافته است.

ونزوئلا در۵ سال گذشته با رکود اقتصادی شدید، تورم بسیار بالا و همچنین کمبود مواد غذایی و دارویی روبرو بوده است. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، کاهش قیمت نفت و خصومت غرب را عامل این نابه‌سامانی می‌داند.

ایالات متحده، اروپا و برخی دیگر کشورها تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات رسمی ونزوئلا به اتهام «نقض حقوق بشر و فساد» وضع کرده‌اند و این تحریم‌ها مانعی برای کمک رسانی ارگان‌هایی چون صندوق بین‌المللی پول برای نجات وضعیت بحرانی این کشور است.

روز جهانی مالاریا

روز جهانی مالاریا (WMD) یک اقدام بین‌المللی است که هر ساله در تاریخ ۲۵ آوریل برای آموزش، پیشگیری و درمان مالاریا و همجنین یادآوری و تجلیل از تلاش‌های جهانی در کنترل مالاریا گرامی داشته می‌شود.

حدود ۳.۳ میلیارد نفر در ۱۰۶ کشور (عمدتا در آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا) در معرض خطر ابتلا به مالاریا هستند. در سال ۲۰۱۶ قریب به ۲۱۶ میلیون نفر از به این بیماری مبتلا شدند. همچنین بر حسب آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود نیم میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

گرچه از نیمه‌های قرن بیستم تلاش‌های زیادی برای ریشه‌کنی این بیماری صورت گرفته و تعداد مبتلایان به آن کاهش چشمگیری یافته است، اما هنوز با گذشت بیش از ۸۰ سال این بیماری در نقاط مختلف دنیا قربانی می‌گیرد.

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی است مخصوص نقاط کشورها گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال بروز می‌کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود.

هنگامی که پشه آلوده به انگل مالاریا  فردی را می‌گزد، انگل‌ها وارد خون شده و سلول‌های کبد را آلوده می‌کنند. انگل‌ها در کبد تولید مثل کرده و با ورود به جریان خون سلول های قرمز را آلوده می‌کنند و از بین می‌برند.

مالاریا در حدود یک قرن پیش مهمترین بیماری در ایران بود و هرساله نیمی از جمعیت کشور به آن مبتلا می‌شدند. با این حال، به گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران در آستانه ریشه‌کنی این بیماری قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت بیماری‌های قرون وسطایی در کشورهای پیشرفته

دادستان کل سابق ونزوئلا: نیکلاس مادورو و دولتش باید تحت مجازات های بیشتر بین المللی قرار گیرند

نتیجه یک تحقیق: سال گذشته وزن هر ونزوئلایی بر اثر گرسنگی ۱۱ کیلوگرم کاهش یافت