انتقاد نخست وزیر بلژیک از اعطای دکترای افتخاری به کن لوچ

انتقاد نخست وزیر بلژیک از اعطای دکترای افتخاری به کن لوچ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اشاره شارل میشل به حمایت این کارگردان بریتانیایی از فلسطینیان و برخی اظهارات وی درباره اسرائیل است. وی در زمره هنرمندانی است که خواهان تحریم فرهنگی اسرائیل هستند اما هموره اتهام «یهود ستیز» بودن را به شدت رد کرده است.

آگهی

نخست وزیر بلژیک یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور خود را برای برنامه بزرگداشت و اعطای دکترای افتخاری به کن لوچ، کارگردان بریتانیایی سرزنش کرد و افزود که نباید اتهامات مطرح شده علیه وی مبنی بر «یهود ستیز» بودن را نادیده گرفت.

شارل میشل، نخست وزیر بلژیک طی سخنرانی در «کنیسه بزرگ بروکسل» به مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل اسرائیل گفت:‌«هرگونه اقدام یهود ستیزانه‌ای از هر نوعی و از طرف هر شخصی که باشد نباید نادیده گرفته شود. حتی اگر از دانشگاه محل تحصیل خود من باشد.»

اشاره نخست وزیر بلژیک به حمایت این کارگردان بریتانیایی از فلسطینیان و برخی اظهارات وی درباره اسرائیل است. وی در زمره هنرمندانی است که خواهان«تحریم فرهنگی اسرائیل» هستند اما در عین حال آقای لوچ همواره اتهام «یهود ستیز» بودن را به شدت رد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشگاه ازاد بروکسل قرار است روز پنجشنبه ۲۶ آوریل در مراسمی از چهره‌های مطرح رشته‌های مختلف تقدیر کند که نام این کارگردان ۸۱ ساله سینما نیز در میان افرادی است که قرار است به آنان دکترای افتخاری اعطا شود.

دفتر نخست وزیری بلژیک نیز روز چهارشنبه این اظهارات شارل میشل را به منزله بی اعتبار شدن این دکترای افتخاری خواند و افزود: «نخست وزیر این مساله را به دقت بررسی کرده و باور دارد که اظهارات جنجال برانگیز این کارگردان، لغو دکترای افتخاری را توجیه می‌کند.»

دفتر آقای میشل به روزنامه بلژیکی گفت: «مسلما نخست وزیر قصد زیر سوال بردن آزادی آکادمیک را ندارد و دانشگاه برای این کار نیازی به اجازه وی ندارد اما می‌تواند نظر خود را در اینباره بگوید و در حال حاضر اعطای دکترای افتخاری به چنین فردی را درست نمی‌داند.»

بیشتر بخوانید:

مشخص نیست که منظور نخست وزیر بلژیک از «سخنان جنجالی اخیر» کن لوچ چیست. اما این کارگردان که بارها حمایت خود را از جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر بریتانیا ابراز کرده است، اخیرا پس از شرکت نمایندگان پارلمان بریتانیا در تظاهرات «مخالفت با یهودی ستیزی» گفته بود که نمایندگان حزب کارگر که در این تظاهرات شرکت کرده اند باید از حزب اخراج شوند.

کن لوچ در سال ۲۰۱۶ برای فیلم «من، دانیل بلیک» و در سال ۲۰۰۶ برای فیلم «بادی که کشتزار جو را تکان می دهد» جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال ها بر سر خواست جداسازی مردان و زنان از سوی حزب اسلام بلژیک

تلاش در حفاظت از خاطرات بازماندگان هولوکاست برای نسل های آینده

کن لوچ با اعضای کمیته فرهنگ پارلمان اروپا دیدار کرد