یک تحلیلگر سیاسی: بدون بوسنی هرزگوین روند تکمیل و توسعه اتحادیه اروپا نهایی نمی شود

یک تحلیلگر سیاسی: بدون بوسنی هرزگوین روند تکمیل و توسعه اتحادیه اروپا نهایی نمی شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برنامه کندوکاو درادامه بررسی مسائل داخلی در بوسنی هرزگوین به چشم انداز پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا پرداخته است. لیلا رامیچ مسیهویچ، پژوهشگر مسائل سیاسی در سارایوو از مسئولان کشورش می خواهد تسریع در فرایند الحاق به اتحادیه را در اولویت قرار دهند.

مشکلات پیش روی بوسنی هرزگوین در راستای پیوستن به اتحادیه اروپا محور اصلی این قسمت از برنامه کندوکاو است. در این قسمت درخواهیم یافت که جدا از عوامل خارجی و تنش های قومی چه مسائلی در درون این کشور حوزه بالکان روند الحاق به اتحادیه را مختل کرده است.

لیلا رامیچ مسیهویچ، تحلیلگر سیاسی و مدیر نهاد مطالعات سیاست خارجی در سارایوو، در گفتگو با سوفی کلوده، خبرنگار یورونیوز به تشریح دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است.

یورونیوز: ما اینجا در بخش اتریشی - مجاری سارایوو هستیم که نشان از پیشینه و قدمت فرهنگ اروپایی در بوسنی هرزگوین دارد. آیا به همین دلیل کشور شما خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست؟

لیلا رامیچ مسیهویچ : «بدون بوسنی هرزگوین روند تکمیل و توسعه اتحادیه اروپا نهایی نمی شود. اگر خواهان صلح و ثبات پایدار در قاره هستیم، چیزی که همه به شدت به آن نیاز داریم، پس باید این الحاق صورت بگیرد.»

یورونیوز: «برخی کشورهای غرب بالکان غیر از بوسنی، قرار است تا سال ۲۰۲۵** به عضویت اتحادیه اروپا درآیند، چرا روند الحاق اینقدر طولانی است؟**

لیلا رامیچ مسیهویچ: «بوسنی هرزگوین از دیدگاه حقوقی و بین المللی کشوری خاص محسوب می شود. ما کشوری هستیم که اینک در برابر دو فرایند غیر همسو قرار داریم. یکی از آنها اجرای موافقت نامه صلح دیتون است، فرایندی که نقایص و کمبودهای زیادی دارد. این مسئله متاسفانه از جنبه های مختلف بر روند پیوستن به اتحادیه اروپا تاثیر گذار است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

یورونیوز: گزارش هایی در باره فساد، ضعف در دستگاه های دولتی و تخطی در اجرای قانون وجود دارد. آیا همه اینها در حال حل شدن است؟

لیلا رامیچ مسیهویچ: «نخبگان سیاسی که از سالها پیش هدایت کشور را در دست دارند اینک تنها در راستای چرخه فرایندهای انتخاباتی عمل می کنند. آنها بدین ترتیب زندگی و آینده اروپایی ما را در اولویت دوم قرار داده اند و این بازی های سیاسی در واقع از ضعف ساختاری بسیاری از جنبه های موافقت نامه صلح دیتون ناشی می شود که سرخوردگی، نارضایتی، سیاست های قوم مدارانه و کوتاه مدت را به همراه دارد. این روند بی شک بر اهدافی دراز مدت نظیر پیوستن به اتحادیه اروپا اثر منفی می گذارد.»

یورونیوز: آیا هنوز نسبت به شانس پیوستن کشورتان به اتحادیه اروپا امیدوارید؟

لیلا رامیچ مسیهویچ: «من یک خوشبین سرخورده هستم.»

یورونیوز: آیا در باره جدول زمانی نظری دارید؟

لیلا رامیچ مسیهویچ: «اجازه بدهید در باره جدول زمانی چیزی بگویم. بوسنی بین سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به همراه مقدونیه از جمله بخت های نخست الحاق به شمار می رفت. اما حالا بهتر است به جای صحبت در باره بخت های اصلی و یا جدول زمانی، بیشتر در این جهت کار کنیم.»

دیگر بخش های برنامه کندوکاو را از طریق وبسایت یورونیوز فارسی دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوسنی و هرزگوین رسما خواهان عضویت در اتحادیه اروپا شد

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟