پمپئو: آمریکا در جنگ اسرائیل علیه ایران، در کنار تل‌آویو خواهد بود

Benjamin Netanyahu -Mike Pompeo
Benjamin Netanyahu -Mike Pompeo Copyright Thomas Coex/Pool via Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پمپئو با اشاره به روابط قوی آمریکا با متحدانش از جمله عربستان و اسرائیل اعلام کرد که این روابط «برای تلاش‌هایمان با هدف مقابله با فعالیتهای بی‌ثبات کننده و بدخواهانه ایران در خاورمیانه و در سراسر جهان، حیاتی هستند».

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز شنبه در جریان سفر خود به اسرائیل ضمن حمایت از مواضع تل‌آویو در قبال ایران اعلام کرد که «آمریکا در این جنگ در کنار اسرائیل خواهد بود.»

او که پس از انتصاب در جایگاه عالی‌ترین مقام دیپلماتیک آمریکا به خاورمیانه سفر کرده است، خواستار یک اقدام مشترک بین‌المللی برای مجازات ایران به دلیل برنامه‌های موشکی این کشور شد.

آقای پمپئو که پس از سفر به عربستان یعنی دیگر رقیب جدی ایران، قدم به خاک اسرائیل گذاشته بود پس از دیداری دو ساعته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما عمیقا دربارۀ تهدیدات خطرناک و رو به رشد ایران در قبال اسرائیل و منطقه و تمایل این کشور برای تسلط بر خاورمیانه نگرانیم.»
او با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان و اصرار دونالد ترامپ بر تغییر آن نیز افزود: «چنانچه نتوانیم آن را اصلاح کنیم، او [دونالد ترامپ] از آن خارج می‌شود».

آقای پمپئو همچنین با اشاره به روابط قوی آمریکا با متحدانش از جمله اسرائیل اعلام کرد که این روابط «برای تلاش‌هایمان با هدف مقابله با فعالیتهای بی‌ثبات کننده و بدخواهانۀ ایران در خاورمیانه و در سراسر جهان، حیاتی هستند».

بنیامین نتانیاهو نیز ضمن استقبال از سخنان وزیر خارجۀ آمریکا گفت: «ایران باید متوقف شود. تلاشهای این کشور برای دستیابی به بمب اتم باید متوقف شود. تجاوز این کشور باید متوقف شود و ما متعهد به متوقف کردن آن با همکاری یکدیگر هستیم.»

اسرائیل که ایران را بزرگترین تهدید برای خود می‌داند، بارها با استناد به سخنان مقامات ایران، حمایتهای این کشور از شبه نظامیان مخالف تل‌آویو و توسعه برنامۀ موشکهای دوربرد این کشور، خواستار اقدام شدید جامعه بین‌الملل علیه تهران شده است. 

اسرائیل همچنین توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی را پیمانی می‌داند که نمی‌تواند به اندازه کافی مانع از توسعۀ برنامه‌های هسته‌ای ایران و در نهایت دسترسی این کشور به سلاح هسته‌ای شود و بر این اساس، بر تجدید نظر جامعۀ بین‌الملل در این توافق اصرار دارد.

تل‌آویو همچنین با ابراز نگرانی شدید از فعالیتهای ایران در خاک سوریه، اعلام کرده است که به ایران اجازه نخواهد داد تا در سوریه حضور نظامی دائمی داشته باشد.

آقای نتاینیاهو در دیدار روز یکشنبه بار دیگر اقدام آمریکا در برسمیت شناختنِ بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و برنامه‌ریزی برای انتقال سفارتِ خود به این شهر را ستود و مایک پمپئو نیز در پاسخ گفت که ایالات متحده به این انتقال سفارت «بشدت افتخار» می‌کند.

فلسطینی‌ها از سیاستهای دونالد ترامپ مبنی به برسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و پروسۀ انتقال سفارت این کشور بشدت انتقاد کرده و همۀ روابط خود را با کاخ سفید قطع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان خواستار بررسی «فوری» مدارک اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران شد

وزیرخارجه عربستان: از سیاست‌ آمریکا در قبال ایران حمایت می‌کنیم

دیدار مخفیانه مایک پمپئو مدیر سیا با رهبر کره شمالی