روایت موساد از کشف اسناد هسته‌ای در انباری متروکه در تهران

 روایت موساد از کشف اسناد هسته‌ای در انباری متروکه در تهران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز ماموران موساد ابتدای سال جاری میلادی در جریان عملیاتی شبانه با نفوذ به مکانی سری که به ظاهر شبیه انباری متروکه بوده است به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آنها را به اسرائیل منتقل کرده اند.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوشنبه شب با اعلام اینکه از طریق دستگاه امنیتی کشورش به اسناد و مدارکی محرمانه در باره برنامه هسته ای ایران دست یافته است مدعی شد که تهران سالها در خصوص پروژه های مخفی تولید سلاح هسته ای به جهانیان دروغ گفته و پس از توافق هسته ای نیز همچنان به پیشبرد این پروژه ها ادامه می دهد.

ادعای نخست وزیر اسرائیل در باره تخطی ایران از توافقنامه هسته ای سال ۲۰۱۵ تنها چند روز پیش از ضرب الاجل دونالد ترامپ برای خروج از برجام و در حالی مطرح می شود که وی هیچگونه سندی در خصوص نقص این توافقنامه در کنفرانس خبری پر سر و صدای خود ارائه نکرد و تنها پروژه هایی محرمانه را محور سخنان خود قرار داد که به اعتقاد وی از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد به صورت پنهانی برای ادامه پیشبرد برنامه هسته ای نظامی ایران دنبال شده است . این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ نهاد ناظر بر فعالیت های هسته ای ایران، ماه فوریه در گزارشی باردیگر تایید کرد که تهران به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک، برجام کاملا پایبند بوده است.

تحریریه یورونیوز به شما پیشنهاد می کند: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

سخنان «افشاگرانه» بنیامین نتانیاهو که بسیاری آنرا زمینه سازی هماهنگ شده برای خروج ایالات متحده آمریکا از برجام تحلیل می کنند تنها چند دقیقه زمان برای تایید کاخ سفید را به همراه داشت. دونالد ترامپ دوشنبه شب در جریان یک کنفرانس خبری ضمن تایید و استناد به این سخنان برای تاکید بر درستی موضع اش در قبال توافقنامه هسته ای پنج به اضافه یک، بار دیگر مخالفت خود را با اساس توافقنامه هسته ای ایران اعلام کرد و گفت: «این توافق راه حلی پذیرفتنی محسوب نمی شود. این توافق به معنی آن نیست که آنها (مقامات ایرانی) بیکار نشسته اند، آنها در حال ساخت و پرتاب موشک هستند.»

تحریریه یورونیوز به شما پیشنهاد می کند: ترامپ: حرف‌های نخست وزیر اسرائیل در باره برنامه هسته ای ایران درست بود

اسناد و مدارک از کجا به دست اسرائیل رسیده است؟

اما صحت و درستی اسناد و مدارکی که نخست وزیر اسرائیل مدعی است توسط دستگاه امنیتی کشورش بدست آورده و به خصوص نحوه دسترسی به آنها یکی از ابهامات مطرح در این زمینه محسوب می شود.

نخستین حدس و گمان مطرح، اذهان را متوجه درز اطلاعات محرمانه از سازمان انرژی اتمی ایران می کند که پیشتر نیز زمینه ساز لو رفتن پروژه های مخفی و نیز ترور برخی از دانشمندان هسته ای ایران شده بود؛ مسئله ای که مقامات ایران آنرا حاصل همکاری موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل با اپوزیسیون غیر فعال در ایران برای جمع آوری اطلاعات محرمانه از دستگاه ها و نهاد های حساس در کشور توصیف کردند.

این در حالیست که روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی به نقل از مقام های رسمی در تل آویو اعلام کرده است که این اسناد در نتیجه عملیات مستقیم سازمان اطلاعات خارجی اسرئیل، موساد در تهران بدست آمده است.

بر اساس این گزارش ماموران موساد ابتدای سال جاری میلادی در جریان عملیاتی شبانه با نفوذ به مکانی سری که به ظاهر شبیه انباری متروکه بوده است به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آنها را به اسرائیل منتقل کرده اند.

نیویورک تایمز همچنین به نقل از یک مسئول بلند پایه اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود تصریح می کند که موساد این انبار را فوریه سال ۲۰۱۶ کشف کرده و تا پیش از ورود آنرا تحت نظارت دقیق قرار داده است.

در این گزارش همچنین آمده است که یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل در سفر ماه ژانویه خود به واشنگتن، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در جریان این عملیات قرار داده بود. منبع امنیتی اسرائیل همچنین نیاز به زمان کافی برای تحلیل، بررسی وترجمه اسناد و مدارک محرمانه بدست آمده از داخل ایران را دلیل اصلی تاخیر در علنی کردن دسترسی به این اسناد قلمداد کرده است.

اسناد و مدارکی که نخست وزیر اسرائیل در جریان کنفرانس خبری خود با استناد به آنها ایران را به «پیشبرد مخفیانه برنامه هسته ای نظامی»، «پنهان کردن آرشیو برنامه اتمی» و نیز «فریب جهانیان» متهم کرد شامل ۵۵هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو در سازمان ملل: ایران در تاسیسات سری ۳۰۰ تن مواد و تجهیزات برای سلاح های هسته ای دارد

واکنش موگرینی به ادعای نتانیاهو: ایران به تعهدات خود عمل کرده است

تهران بیانیه قدرت‌های اروپایی در محکومیت پرتاب موشک ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» را «مداخله‌جویانه» خواند