یوجا وانگ: با اجرای کنسرتو پیانوی چهارم راخمانینف انگار هدیه می‌گیرم

با همکاری
 یوجا وانگ: با اجرای کنسرتو پیانوی چهارم راخمانینف انگار هدیه می‌گیرم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اجرای یوجا ونگ و ارکستر فیلارمونیک روتردام از کنسرتوپیانوی چهارم راخمانینف مسحورکننده است

یوجا وانگ، پیانیست چیره‌دست به همراه «ارکستر فیلارمونیک روتردام» در این کنسرت‌های اروپایی‌‌ با «ارکستر فیلارمونیک روتردام» کنسرتوپیانوی چهارم راخمانینف، سمفونی ۴۹ یوزف هیدن و سمفونی چهارم پیوتر ایلیچ چایکوفسکی را اجرا می‌کند.

نوازنده جوان این تور را با اجرای کنسرت در سالن «دولن»‌ شهر رتردام، در هلند آغاز کرده است.

کنسرتو پیانوی چهارم راخمانینف، هدیه‌ای میان انگشتان یوجا وانگ

​​در دنیای موسیقی کلاسیک کمتر کسی مانند او شنونده را حیرت‌زده می‌کند. استعداد فوق العاده یوجا وانگ بسیار زود در سنین کودکیش آشکار شد. او در شش سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد و یک سال بعد اولین کنسرتش را اجرا کرد. نوازنده ۳۱ سالگی در زمره یکی از بزرگترین پیانیست‌های دوران ماست.

​یوجا وانگ در کنسرتی که با «ارکستر فیلارمونیک روتردام» در «سالن دولن روتردام» در روز ۱۹ و ۲۰ آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی اجرا شد، کنسرتو پیانوی چهارم راخمانینف را اجرا کرد.

او می‌گوید: «به این موسیقی گوش کنید! شور و احساس در آن موج می‌زند که نمی دانم از کجا می‌آید. هر بار که این موسیقی را می‌نوازم حس می‌کنم هدیه‌ای گرفته‌ام.»‌

«در کنسرتوی پیانوی چهارم راخمانینف رازهای فراوان می‌بینم»

سرگئی راخمانینف کنسرتو پیانوی چهار را در سال ۱۹۲۶ میلادی ساخت. او چند بار در این اثر تجدید نظر کرد. نسخه‌ای که امروز بیش از همه اجرا می‌شود، سومین و آخرین نسخه و مربوط به سال ۱۹۴۱ میلادی است.

یانیک نزه-سگن، رهبر اصلی «ارکستر فیلارمونیک روتردام» و مدیر موسیقی اپرای متروپولیتن نیویورک است. او درباره کنسرتو پیانوی چهارم راخمانینف می‌گوید: «در این اثر هم لحظاتی هست پر ازقدرت و انرژی، و هم لحظاتی رؤیایی که همه چیز مثل کرم شب‌تاب لحظه‌ای می‌درخشد و بلافاصله ناپدید می شود. من در این کنسرتو رازهای فراوان می بینم.»

این اثر آهنگساز روسی قرن بیستم به اندازه کنسرتو پیانوی دوم یا سوم او مشهور نیست و تاکنون زیاد اجرا نشده است. یوجا وانگ می‌گوید: « موومان دوم [کنسرتو پیانوی چهارم ‍راخمانینف] طوری شروع می شود که انگار نوعی مقدمه و آشنایی است. مثل این است که در نیویورک به بار رفته باشید و موسیقی جاز بشنوید. شاید هم در لوس آنجلس! نشانه ها و نقل قو‌ل‌های کوچکی هم از همه کارهای دیگرش هست. کنسرتو پیانوی دوم او مثل پیاز لایه لایه است و در هر لایه متوجه می‌شوید که در سن پیری به چه می اندیشیده است»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سرگئی راخمانینف در سال ۱۸۷۳ میلادی به‌دنیا آمد. او یکی از آهنگسازان اواخر دوره رومانتیک به شمار می‌رود.

درست قبل از انقلاب اکتبر راخمانینف به اروپای غربی رفت و پس از آن به هنگام در جنگ جهانی دوم) به آمریکا رفت. پیانیست جوان نیز ماننند راخمانینف با ترک خانه و کاشانه بیگانه نیست. خود او در ۱۴ سالگی از پکن به آمریکا مهاجرت کرد.

او می‌گوید:‌ «خانه راخمانیوف را در سوییس دیدم. خیلی الهام بخش بود. به پیانواش که آنجا بود دست زدم و همه عکس ها آنجا بود. همه چیز. اینها منبع الهامش بود. در جنگ جهانی دوم مجبور می‌شود از اینجا هم برود. همه این قطعات را وقتی در آمریکا بود ساخت. هیچگاه بازنگشت و احتمالا وقتی می‌رفت می دانست که باز نمی گردد. بنابراین حسی داشت مثل اینکه هیچوقت نمی‌دانید در زندگی چه پیش می‌آید.»

یانیک نزه-سگن، رهبر ارکستر،‌ نوازنده ۴۳ ساله کانادایی درباره کارکردن با یوجا وانگ می‌گوید: «یوجا خیلی پرانرژی است که فکر می‌کنم از موسیقی می‌آید. وقتی موسیقیدان هستید، می‌خواهید همیشه موسیقی بسازید، خورد و خوراکتان موسیقی می‌شود، موسیقی شغل نیست حرفه است.»‌

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مالت پایتخت فرهنگی اروپا؛ میزبان جشنواره بین‌المللی موسیقی کلاسیک

پلاسیدو دومینگو‌: وقتی با «وردی» می‌خوانید نمی‌توانید جلوی اشکهایتان را بگیرید

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان