با آمدن دوباره پوتین تکلیف روابط اتحادیه اروپا با روسیه چه می شود؟

با آمدن دوباره پوتین تکلیف روابط اتحادیه اروپا با روسیه چه می شود؟
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دو دهه اخیر روابط روسیه و اتحادیه اروپا به تیرگی گراییده و در تمام این سال ها ولادیمیر پوتین رهبر روسیه بوده است. آیا حضور دوباره پوتین در کرملین به تنش ها با اروپا دامن خواهد زد؟

آگهی

در چهار سال آخری که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بود این کشور فعالیت های زیادی در جهان داشت. شبه جزیره کریمه را اشغال کرد، تحریم های شدیدی علیه اتحادیه اروپا وضع کرد و روسیه وارد یک جنگ تمام عیار در حمایت از بشار اسد در سوریه کرد. حال او برای چهارمین بار سوگند ریاست جمهوری روسیه را خوانده است و باید دید در این دوره چه اتفاقاتی می افتند.

پوتین و بریتانیا

روابط بین روسیه و بریتانیا طی دو ماه اخیر پس از اتهام‌زنی‌های لندن به مسکو در پرونده مسمومیت جاسوس پیشین روس به شدت تیره شده است.

سرگئی اسکریپال سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه و دخترش یولیا روز ۴ مارس (۱۳ اسنفد ۹۶) در یک رستوران در لندن مسموم شدند. مقام‌های بریتانیا می‌گویند این مسمومیت با عامل اعصاب صورت گرفته که در روسیه تولید شده است. به نظر نمی رسد که روابط بریتانیا و روسیه با بروی کار آمدن دوباره پوتین تقویت شود و تنش ها کاهش پیداکنند. 

دیمیتری مدودف؛ نقش اطرافیان پوتین در رابطه اتحادیه اروپا با روسیه

جودی دمپسی از موسسه کارنگی می گوید روابط پوتین با اروپا و تحولات آن تنها به اطرافیان رئیس جمهوری روسیه در چهارسال آتی بستگی دارد. دیمیتری مدودف که مثل همیشه از سوی رئیس جمهوری روسیه تنها نامزد پست نخست وزیری اعلام شده است این بار با انتقادات فراوانی به قدرت خواهد رسید. درهمین راستا به نظر می رسد نخست وزیر دو دهه اخیر روسیه که اتهامات زیادی علیه فساد درباره او وجود دارد نقش تعیین کننده ای در چهار سال آینده خواهد داشت. 

نکته دیگر اینکه ولادیمیر پوتین در سخنرانی اخیر خود پس از بدست گرفتن دولت سخن مهمی درباره تغییر و تحولات رابطه کشورش با اروپا درآینده نگفت و به نظر نمی رسد که بتوان به این زودی جهت گیری های روسیه در رابطه اش با اروپا را بطور قطع تعیین کرد.

جودی دمپسی درباره تحریم های اروپا علیه روسیه و بالعکس می گوید اروپا تا این لحظه با قاطعیت می خواهد تحریم ها علیه کرملین را ادامه دهد. اما دیر یا زود بدلیل وابستگی های شدید اروپا به انرژی های فسیلی روسیه شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از کشورهای اروپایی حتی سرسخت ترین دشمنان ولادیمیر پوتین که ناگزیر باید راهی برای مذاکره با روسیه ولادیمیر پوتین بیابند. البته پیشاپیش کشورهایی در میان اعضای اتحادیه اروپا هستند که معتقدند روسیه یکی از بزرگترین دوستان آنهاست. 

دوستان اروپایی پوتین

یکی از آنها مجارستان ویکتور اوربانی است که بتازگی او نیز در انتخابات پیروز شده است. ویکترو اوربان یکی از اصلی ترین هواداران ولادیمیر پوتین است و بدلیل عضویت این کشور در اتحادیه اروپآعضای اتحادیه واهمه زیادی از این موضوع دارند.

**بیشتر بخوانید: **

خطر دیگری که برای اروپا با انتخاب دوباره ولادیمیر پوتین وجود دارد محبوبیت رهبر روسیه در میان احزاب عوامگرا و دست راستی اروپایی است. یکی از مهم ترین مشخصاتی که رئیس جمهوری روسیه سعی در ارائه آن دارد محافظه کاری اخلاقی و زمامداری و رهبری قوی یک کشور است. این مشخصات در میان یک گروه متنوع از نخبگان سیاسی غربی، که همه آنها از پوتین به عنوان یک رهبر قاطع و قوی در منطقه ستایش می کنند، رونق دارد.

به عنوان مثال مارین لوپن، رهبرجبهه ملی فرانسه، استدلال می کند که او و پوتین از «ارزش های مشترک»، به ویژه «میراث مسیحی اروپا» دفاع می کنند. نایجل فاراژ، استیو بانون از ولادیمیر پوتین به عنوان رهبر مقتدر در جهان یاد می کنند. 

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ که توسط شورای اروپا در امور بین الملل انجام شد، نشان می دهد ۴۱ تن از رهبران احزاب پوپولیستی اروپایی طرفدار پروپاقرص ولادیمیرپوتین هستند. قدرت نرم روسیه در میان این گروه های پوپولیستی است که به رسمیت شناخته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: جنگ جهانی سوم پایان تمدن خواهد بود

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟