جشنواره کن سه‌شنبه شب با فیلم اصغر فرهادی آغاز می‌شود

جشنواره کن سه‌شنبه شب با فیلم اصغر فرهادی آغاز می‌شود
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین بار که این جشنواره با یک فیلم غیر فرانسوی یا انگلیسی زبان گشایش یافت ۱۴ سال پیش بود.

آگهی

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با فیلم اسپانیایی زبان «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی کارگردان نامدار ایرانی گشایش می‌یابد. اکران عمومی این فیلم نیز همزمان با افتتاحیه جشنواره آغاز می‌شود.

اشتیاق دیدن زوج پر جاذبه خاویر باردم و پنلوپه کروز که نقش‌های اصلی این درام خانوادگی معمایی را برعهده دارند عکاسان را از چندین ساعت پیش به سوی محل افتتاح این جشنواره کشانده است.

آخرین بار که این جشنواره با یک فیلم غیر فرانسوی یا انگلیسی زبان گشایش یافت ۱۴ سال پیش بود که فیلم «آموزش بد» ساخته پدرو آلمادوار در افتتاحیه به نمایش درآمد.

لئا سیدو و کریستن استیوارت دو عضو جوان هیئت داوران جشنواره کن امسال

اما جشنواره کن امسال بیش از همیشه تحت تأثیر موضوع حقوق زنان است. این نخستین جشنواره کن است که پس از رسوایی‌های جنسی هاوری وین‌استاین تهیه‌کننده هالیوود و جنبش اعتراضی زنان با نام می‌تو (metoo) برپا می‌شود؛ جنبشی که در دفاع از حقوق زنانی برپا شد که از سوی مردان صاحب‌نام مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ بودند.

کیت بلانشت،‌ بازیگر استرالیایی که ریاست هیئت داوران این جشنواره را برعهده دارد در مبارزه برای حقوق زنان پیشگام بوده است. اکثریت داوران جشنواره امسال را نیز زنان تشکیل می‌دهند. همچنین در مجموع ۱۰ فیلمساز برای نخل طلا رقابت می‌کنند که سه تن از آنها زن هستند.

همچنین برای نخستین بار فیلمی از کنیا در این جشنواره شرکت می‌کند. این فیلم که «دوست» نام دارد داستان دو دختر همجنسگرا را روایت می‌کند و به همین سبب پخش آن در کنیا ممنوع شده است.

پوستر فیلم «دوست» که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال حضور دارد.

۲۱ یک فیلم در بخش مسابقه این جشنواره به رقابت می‌پردازند. از میان سازندگان این فیلمها دو تن غایب اند و اجازه سفر به خارج از کشورشان را ندارند؛ جعفر پناهی از ایران و کیریل سربرنیکف از روسیه.

بیشتر بخوانید:

معرفی هیات داوران بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۱۸

گلشیفته فراهانی با نقش دختر مبارز کرد در فیلم دختران خورشید به جشنواره کن می رود

حضور سه کارگردان ایرانی در جشنواره کن امسال

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئوی پیش‌نمایش «سه ‌رخ» جعفر پناهی در فرانسه منتشر شد

آلبوم عکس از شب آخر جشنواره کن ۲۰۲۳؛ از فرش قرمز اختتامیه تا اهدای جوایز

جشنواره کن ۲۰۲۳؛ «آناتومی یک سقوط» برنده جایزه نخل طلا شد