رهبر ایران: اروپا تضمین قطعی ندهد، برجام ادامه دادنی نیست

علی خامنه ای، رهبر ایران
علی خامنه ای، رهبر ایران Copyright منبع: سایت رسمی رهبر ایران
Copyright منبع: سایت رسمی رهبر ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر ایران گفت که به سه کشور اروپایی طرف قرارداد هسته‌ای با ایران نیز اعتماد ندارد و در صورت عدم ارائه تضمین قطعی از سوی آنها، ادامه حضور ایران در برجام ممکن نخواهد بود.

آگهی

رهبر ایران گفت که او همچون آمریکا به سه کشور اروپایی طرف قرارداد هسته‌ای با ایران هم اعتماد ندارد و در صورت عدم ارائه تضمین قطعی از سوی آنها، ادامه حضور ایران در برجام ممکن نخواهد بود.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران در اولین واکنش به اعلام تصمیم روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «آنچه اتفاق افتاده، یعنی رفتار زشت و سخیف رئیس جمهور آمریکا خلاف انتظار ما نیست.»

رهبر ایران که روز چهارشنبه و به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان حضور یافته بود، در سخنرانی‌های خود در دو دیدار پیاپی با مسئولان آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه نسبت به نطق روز گذشته دونالد ترامپ واکنش نشان داد و صحبت های او را «سخیف و سبک» ارزیابی کرد که «حاوی بیش از ۱۰ دروغ» بوده است.

امضاء رئیس جمهوری آمریکا

آقای خامنه‌ای در پاسخ به آن چه که تهدید نظام و مردم ایران از سوی آقای ترامپ عنوان کرد، خطاب به او گفت: «آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید!»

رهبر ایران یاد آور شد که همواره تاکید داشته نباید به آمریکا اعتماد داشت ولی با این حال اجازه داده تا مقام‌های ایرانی «پس از اخذ تضمین‌های لازم» با این کشور قرارداد ببندند.

او شرط خود را برای پذیرش برجام امضاء آن از سوی شخص رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به گفته او مسئولان ایرانی با وجود زحمت و عرق ریختن نتوانستند آن را محقق کنند.

آقای خامنه‌ای ضمن یادآوری پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با کشورهای غربی گفت: «دو سال و نیم است که ما در حال انجام این قرارداد هستیم و حالا این مردک می‌گوید من قبول ندارم.»

بی‌اعتمادی به آمریکا

رهبر ایران سپس به تشریح دلایل خود برای بی‌اعتمادی به آمریکا پرداخت و توضیح داد که دشمنی‌های‌ آمریکا با ایران، مربوط به انرژی هسته‌ای نیست والا باید با پذیرش برجام به پایان می‌رسید، اکنون نیز اگر ایران مساله حضور در منطقه و موشک ها را بپذیرد، آمریکا مساله دیگری را آغاز خواهد کرد.

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که علت مخالفت آمریکا با نظام ایران این است که آمریکا پیشتر به طور کامل بر ایران سلطه داشت و انقلاب اسلامی دست این کشور را از ایران کوتاه کرده است. به تعبیر رهبر ایران آمریکا می خواهد ایران نیز همانند کشورهای خلیج فارس «عبد ذلیل» آمریکا باشند و این کشور برایش باید و نباید تعیین کند.

او در ارائه دلایل بیان تعبیر خود نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: «چند روز پیش ترامپ نامه‌ای به رؤسای کشورهای خلیج فارس نوشته که ما به آن دست یافتیم. چنین می‌گوید که من ۷ تریلیون دلار برای شما خرج کردم و شما باید این کار را بکنید. خرج کردی که به عراق و سوریه مسلط شوی؛ خب نتوانستی، به درک!»

به گفته رهبر ایران به دلیل عزت و استقلال مردم ایران بوده که مخالفت آمریکا با نظام ایران توسط رؤسای جمهوری پیشین این کشور نیز حسب شرایط در قالب رفتارهایی مشابه آقای ترامپ ادامه داشته است.

آقای خامنه ای تصریح کرد که همانطور که روسای جمهوری پیشین آمریکا مردند و استخوانهای‌شان هم پوسید، «دونالد ترامپ هم خاک خواهد شد و بدنش خوراک مار و مور می شود ولی جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد».

آینده برجام با حضور اروپایی‌ها

رهبر ایران سپس به توضیح سیاست جدید ایران در قبال آینده برجام و در دورانی که آمریکا از آن خارج شده پرداخت و اظهار داشت که مسئولان ایرانی در امتحان بزرگی قرار گرفته‌اند که باید دید که آیا عزت مردم ایران را حفظ خواهند کرد یا خیر. او بلافاصله تاکید کرد که باید «عزت و منافع ملت به معنای واقعی کلمه» تامین شود.

آقای خامنه‌ای در خصوص ادامه پایبندی ایران به برجام با حضور کشورهای اروپایی نیز گفت که او به سه کشور اروپایی هم اعتماد ندارد و از مذاکره کنندگان ایرانی هم خواست که آنها نیز به این سه کشور یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان، اعتماد نکنند.

او تاکید کرد که اگر مقام‌های ایرانی بخواهند با این سه کشور قراری بگذارند حتما باید تضمین عملی اخذ کنند چرا که در غیر این صورت آنها نیز همان رفتار آمریکا را در پیش خواهند گرفت.

رهبر ایران زمان خروج ایران از برجام را زمانی دانست که مذاکره‌کنندگان ایرانی نتوانند از سه کشور اروپایی تضمین‌های قطعی را اخذ کنند.

نیاز ایران به انرژی هسته‌ای

آقای خامنه‌ای همچنین تصریح کرد که مسئله‌ هسته‌ای نیاز کشور ایران است و تا چند سال دیگر طبق بررسی کارشناسان، ایران به ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد. او سپس از خداوند خواست تا از سر تقصیرات افرادی که از او می‌خواستند تا برای دستیابی به انرژی هسته‌ای ایستادگی نکند، بگذرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره نامه‌های ترامپ به متحدان عربش در خاورمیانه چه می‌دانیم؟

منافع اقتصادی اروپا در ایران چقدر است؟

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند