احزاب راست افراطی و پوپولیست ایتالیا یک گام به تشکیل دولت نزدیک شدند

احزاب راست افراطی و پوپولیست ایتالیا یک گام به تشکیل دولت نزدیک شدند
Copyright 
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با این‌حال هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه کسی ممکن است رهبری دولت را برعهده بگیرد یا وزاری احتمالی چه کسانی هستند، منتشر نشده است.

آگهی

بعد از ۹ هفته بن‌بست سیاسی در ایتالیا جنبش پوپولیستی ۵ ستاره و حزب راست‌گرای افراطی لیگ روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کردند که گام‌های مثبتی را در جهت تشکیل دولت برداشته‌اند.

با گذشت بیش از دو ماه از انتخابات ماه مارس ایتالیا که هیچکدام از احزاب سیاسی این کشور نتوانستند در آن اکثریت کرسی‌های مجلس را کسب کنند، احزاب هنوز بر سر تشکیل دولت جدید به توافق نرسیده‌ بودند.

بیشتر بخوانید: انتخابات ایتالیا؛ کشوری که به بی‌ثباتی سیاسی محکوم است

در بیانیه مشترک این دو حزب که بعد از دیدار ماتئو سالوینی رهبر لیگ و لوئیجی دی‌مایو، رهبر حزب ۵ جنبش ستاره منتشر شد، آمده است: «گام‌های مهمی در جهت تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر برداشته شده است.»

رویترز
لوئیجی دی‌مایو، رهبر حزب ۵ ستارهرویترز

با این‌حال هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه کسی ممکن است رهبری دولت را برعهده بگیرد یا وزاری احتمالی چه کسانی هستند، منتشر نشده است.

پیش از این سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا خواستار آن شده بود که احزاب سیاسی این کشور تا پایان امسال از یک دولت «بی‌طرف» پشتیبانی کنند. وی اعلام کرده بود در شرایط کنونی امیدی به شکل‌گیری ائتلاف سیاسی در ایتالیا نیست و کشور نمی‌تواند بیش از این بدون رهبری بماند.

بر اساس منابع نزدیک به دفتر ریاست جمهوری، سرجیو ماتارلا تا یکشنبه به احزاب لیگ و جنبش پنج ستاره مهلت داده است تا بر سر تشکیل دولت به توافق برسند.

برلوسکونی عقب نشینی کرد

حزب ضد سیستم موسوم به «جنبش ۵ ستاره» به حزب لیگ اعلام کرده بود که حاضر به تشکیل ائتلاف است. اما شرط تشکیل این ائتلاف پشت کردن لیگ به متحد این حزب، یعنی نخست وزیر سابق سیلویو برلوسکونی تعیین شده بود. ماتئو سالوینی رهبر لیگ برای نشان‌ دادن وفاداری‌اش به نخست وزیر سابق تا چند هفته مقاومت کرد. تا اینکه چهارشنبه شب ۱۹ اردیبهشت ماه، برلوسکونی ۸۱ ساله قبول کرد تا به صورت داوطلبانه کنار بکشد.

بیشتر بخوانید: پنج نکته کلیدی درباره نتایج انتخابات پارلمان ایتالیا

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حضور یک هوادار هیتلر در تلویزیون استرالیا جنجالی شد

تقسیم ثروت ۶ میلیارد یورویی‌ برلوسکونی؛ دوست دختر ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورو به ارث برد

درگذشت برلوسکونی؛ بیادماندنی‌ترین لباس‌ها، گاف‌ها و لحظه‌ها از نخست‌وزیر اسبق ایتالیا