سخنان بی سابقه ماکرون درباره «یکه تازی» آمریکا: «قوی باشیم و تسلیم نشویم»

سخنان بی سابقه ماکرون و مرکل در انتقاد از یکه تازی آمریکا
سخنان بی سابقه ماکرون و مرکل در انتقاد از یکه تازی آمریکا
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اقای ماکرون پس از دریافت جایزه شارلمانی تصریح کرد: «اگر بپذیریم که دیگر قدرت های بزرگ از جمله متحدان و دوستان ما در سخت ترین برحه های تاریخ به خود اجازه دهند که برای ما، دیپلماسی ما و امنیت ما تصمیم گیری کنند، و ما را به ورطه بدترین خطرها بکشانند، دراین صورت ما دیگر حاکم (بر سرنوشت خود) نیستیم.»

آگهی

آنگلا مرکل می گوید اروپا دیگر نمی تواند بر روی حمایت آمریکا در هر شرایطی حساب باز کند و باید با درس گرفتن از این مسئله، خود سرنوشتش را در دست گیرد.

صدراعظم آلمان که در جریان مراسم اهدای جایزه اروپایی «شارلمانی» در شهر آخن سخن می گفت با تاکید بر اینکه زمان تکیه کردن بر حمایت آمریکا برای پیشرفت اروپا به سر آمده است تصریح کرد: «اروپا باید سرنوشت خود را به دست گیرد و این چالش اصلی ما در آینده است.»

بیشتر بخوانید

در این مراسم امانوئل ماکرون به دلیل تلاش برای وحدت و یکپارچگی اروپا، اولویت نخست سران قاره سبز که با تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای خروج از توافقنامه هسته ای ایران به چالش کشیده است، جایزه شارلمانی را دریافت کرد. جایزه و نشان بین المللی شارلمانی شهر آخن آلمان به کسانی داده می شود که در راه تقویت اتحادیه اروپا و ترویج ارزشهای آن تلاش می کنند.

ماکرون: اگر دیگران برای ما تصمیم بگیرند دیگر حاکم نیستیم

رئیس جمهوری جوان فرانسه که این روزها به جهت فعالیت چشمگیر در عرصه سیاست بین الملل عنوان مرد نخست دیپلماسی جهانی را نیز به خود اختصاص داده است در جریان این مراسم رویکرد ایالات متحده آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران را مورد انتقاد قرار داد و به طور ضمنی به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود نسبت به تصمیم گیری برای اروپا هشدار داد.

آقای ماکرون پس از دریافت جایزه شارلمانی تصریح کرد: «اگر بپذیریم که دیگر قدرت های بزرگ از جمله متحدان و دوستان ما در سخت ترین برهه های تاریخ به خود اجازه دهند که برای ما، دیپلماسی ما و امنیت ما تصمیم گیری کنند، و ما را به ورطه بدترین خطرها بکشانند، دراین صورت ما دیگر حاکم (بر سرنوشت خود) نیستیم.»

بیشتر بخوانید

رئیس جمهوری فرانسه : ما انتخاب خود را کرده ایم

رئیس جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «انتخاب ما تلاش برای برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه است...دیگر قدرت ها که به اندازه ما از قدرت حاکمیت برخوردارند تصمیم گرفته اند به سخن و وعده خود احترام نگذارند. دراین صورت آیا ما نیز باید از انتخاب خود رویگردان شویم؟»

آقای ماکرون با تاکید بر حاکمیت اروپایی و تلاش در راستای تبدیل شدن اروپا به به یک قدرت ژئوپولیتیک، تجاری، اقتصادی و دیپلماسی سخنان را اینگونه به پایان رساند: «ضعیف نباشیم، تسلیم نشویم.»

مخاطب سخنان بی سابقه ماکرون بدون آنکه به نام مشخصی اشاره کند به وضوح رئیس جمهوری آمریکا بود. این درحالیست که رئیس جمهوری فرانسه پیشتر در جریان سفر اخیر خود به واشنگتن نشان داده بود که از بیشترین تفاهم و نزدیکی با همتای آمریکایی اش سود می برد.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که پیشتر وعده داده بود پس از به قدرت رسیدن برجام را پاره خواهد کرد چند روز مانده تا آخرین موعد تایید تعلیق تحریم های ایران، برغم مخالفت متحدان اروپایی به قول خود عمل کرد و از بازگشت تحریم ها در بالاترین سطح خود خبر داد.

آقای ترامپ در سخنان خود همچنین تاکید کرد که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی، از جمله اروپایی ها این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: 

خروج آمریکا از برجام و تعبیر واشنگتن از توافقنامه هسته ای ایران به عنوان «قراردادی یکطرفه» که زمینه دستیابی ایران به سلاح هسته ای و تقویت هژمونی تهران بر منطقه را فراهم می کند در حالی مطرح می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه باردیگر تایید کرد که ایران به تعهداتش در چارچوب توافقنامه هسته ای با قدرت های جهانی پایبند بوده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر اقتصاد فرانسه: بیشتر شرکت‌های فرانسوی نمی‌توانند در ایران بمانند

نیروی دریایی آمریکا سطح هشدار را در خلیج فارس افزایش داد

اردوغان: آمریکا بازنده خروج از برجام خواهد بود