لیبرمن خطاب به اسد: نیروهای ایرانی و قاسم سلیمانی را از سوریه اخراج کن

درخواست لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل از سوریه برای خارج کردن نیروهای ایرانی
درخواست لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل از سوریه برای خارج کردن نیروهای ایرانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل مدعی است در واکنش به حملات موشکی چهارشنبه شب به بلندی‌های جولان که تل‌آویو آنرا به تهران نسبت می‌دهد ده‌ها پایگاه نظامی و محل استقرار تجهیزات نیروهای ایرانی در خاک سوریه را هدف قرار داده است.

آگهی

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواست نیروهای ایرانی را از کشورش خارج کند.

آقای لیبرمن این سخنان را در حالی ایراد کرد که نیروهای نظامی اسرائیل و سوریه در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه طی حملاتی هوایی و موشکی به روی یکدیگر آتش گشودند. ساعاتی پس از این حملات سوریه اعلام کرد در پاسخ به حملات راکتی اسرائیل دست به این اقدام زده و تل آویو نیز مدعی شد منشا این حملات نیروهای سپاه قدس ایران بودند که از درون خاک سوریه به سوی بلندی‌های جولان راکت شلیک کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه پس از بازدید از منطقه اشغالی و تحت کنترل اسرائیل در بلندی‌های جولان تصریح کرد: «من از این فرصت استفاده می‌کنم تا به بشار اسد پیام دهم و از وی بخواهم ایرانی‌ها، قاسم سلیمانی و نیروهای [سپاه] قدس را از کشورش خارج کند.»

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه نظامی سپاه پاسداران ایران است که معمولا در جریان عملیات خارجی به ماموریت اعزام می‌شود. این نیرو پیشتر نقش قابل توجهی در مبارزه و عقب راندن گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش در عراق ایفا کرده بود.

آویگدور لیبرمن که پس از حملات هوایی و موشکی صبح پنجشنبه به سوریه مدعی شد نیروهایش تقریبا کلیه پایگاه‌های ایران را هدف قرار داده‌اند، با هشدار نسبت به نقش «مخرب» ایران در بالا گرفتن تنش در سوریه خطاب به بشار اسد تاکید کرد: «آنها (ایرانی‌ها) خدمتی به شما نمی‌کنند بلکه برعکس به شما صدمه می‌زنند و حضورشان مایه ایجاد مشکل و خسارت است.»

ارتش اسرائیل مدعی است در واکنش به حملات موشکی چهارشنبه شب به بلندی‌های جولان که تل‌آویو آن را به تهران نسبت می‌دهد ده‌ها پایگاه نظامی و محل استقرار تجهیزات نیروهای ایرانی در خاک سوریه را هدف قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

حملات موشکی اخیر نخستین رویارویی جدی نظامی میان ایران و اسرائیل پس از چندین دهه خصومت و جنگ لفظی و نیز بالا گرفتن تنش میان دو کشور طی هفته‌های اخیر در بحبوحه جنگ داخلی سوریه است که نخستین شعله‌های آن در سال ۲۰۱۱ روشن شد.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه «این رویارویی هنوز به طور کامل پایان نیافته» تاکید کرد: «ما به دقت اوضاع را تحت کنترل داریم و به گونه‌ای مسئولانه و قاطع تحولات پیش رو را رصد و بررسی می‌کنیم.»

ایران هنوز به طور رسمی رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل در خاک سوریه را تایید نکرده و در واکنش به تقابل نظامی روز گذشته ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل تنها به این نکته اشاره کرده که دولت و مردم سوریه از حق مشروع برای دفاع در برابر اقدامات متجاوزان برخوردارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رایزنی د میستورا با قدرتهای خارجی درگیر در جنگ سوریه در آستانۀ تشکیل کمیتۀ قانون اساسی

شمخانی: از تلاش‌‌های مسکو برای کنترل دولت سوریه بر مرزهای جنوبی حمایت می‌کنیم

وزارت خارجه سوریه: خصومت اسرائیل علیه دمشق وارد مرحله تازه‌ای شده است