استعفای غیرمنتظره رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی

 ترو واریورانتا، رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی استعفا داد
ترو واریورانتا، رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی استعفا داد
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هنوز هیچ دلیل برای استعفای رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح نشده است، وی چندین بار به همراه یوکیا آمانو به ایران سفر کرده بود.

آگهی

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه از استعفای رئیس بازرسان این نهاد تحت نظارت سازمان ملل متحد خبر داد.

خبر استعفای آقای ترو واریورانتا در حالی منتشر می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب گذشته پس از بارها تعلیق تحریم های هسته ای ایران به صورت رسمی خروج کشورش را از برجام اعلام کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که پیش‌تر وعده داده بود پس از به قدرت رسیدن برجام را پاره خواهد کرد چند روز مانده تا آخرین موعد تایید تعلیق تحریم های ایران، برغم مخالفت متحدان اروپایی به قول خود عمل کرد و از بازگشت تحریم ها در بالاترین سطح خود خبر داد.

آقای ترامپ در سخنان خود همچنین تاکید کرد که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی، از جمله اروپایی ها این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

هنوز هیچ دلیل برای استعفای رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح نشده است حال آنکه کاخ سفید برغم تاکید بر بی تاثیر بودن توافق هسته ای بر روند دستیابی ایران به سلاح هسته ای و در نهایت خروج از این توافقنامه روز پنجشنبه خواستار آن شده بود که بازرسی مراکز هسته‌ای ایران همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص گفته است که «ما باید امکان رفتن به محل و و انجام بررسی های دقیق را داشته باشیم، ما باید به پایگاه های نظامی دسترسی داشته باشیم تا ببینیم آنها تقلب می کنند یا نه.»

این درحالیست که سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن تایید استعفای رئیس بازرسان این سازمان تاکید کرده است «فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس به صورت کاملا حرفه‌ای و در بالاترین سطح ادامه خواهد یافت.»

آقای واریورانتا چندین بار به همراه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرده بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه بار دیگر تایید کرده بود که ایران به تعهداتش در چارچوب توافقنامه هسته ای با قدرت های جهانی پایبند بوده است.

بیشتر بخوانید:

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به تعهدات هسته ای پایبند بوده است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ، تحریم، توافق؛ پیامدهای خروج آمریکا از برجام چیست؟

آمریکا خواستار ادامه بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران شد

خط و نشان وزیر خزانه‌داری آمریکا برای شرکت‌های طرف قرارداد ایران