درباره نامه‌های ترامپ به متحدان عربش در خاورمیانه چه می‌دانیم؟

درباره نامه‌های ترامپ به متحدان عربش در خاورمیانه چه می‌دانیم؟
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیت‌الله خامنه‌ای یک روز پس از خروج آمریکا از برجام وجود نامه اول را افشا کرد.

آگهی

دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر با ارسال دو نامه خصوصی به متحدان خود در خاورمیانه از آنان خواست برای کاستن از نفوذ ایران بیش از پیش تلاش کنند. وی در این نامه‌ها شکایت کرده بود که اگرچه ایالات‌ متحده در سال‌های اخیر در خاورمیانه بسیار هزینه کرده اما نتیجه مطلوب این کشور حاصل نشده است.

مضمون نامه‌های دونالد ترامپ

آقای ترامپ ماه گذشته گفت:‌ «همانطور که ما آدمکش‌های داعش را از سوریه بیرون می‌کنیم لازم است که ملت‌های مسئولیت‌پذیر خاورمیانه هم دین خود را ادا کنند تا ایران از تلاش‌های ضدداعش ما کسب منفعت نکند.»

وی که پس از دیدار با رئیس جمهوری فرانسه سخن می‌گفت افزود: «این کشورها باید کمک عمده‌ای بکنند. تا کنون کاری را که باید می‌کرده‌اند نکرده اند. آنها باید تلاش‌های مالی خود را، نه کمی، بلکه بسیار بسیار زیاد افزایش بدهند.»

آقای ترامپ بارها گفته است که ایالات متحده از زمان ۱۱ سپتامبر ۷ هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده و هیچ سودی هم نبرده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عکس از رویترز
دونالد ترامپ در دیدار با برخی رهبران عرب در ریاض، پایتخت عربستان سعودیعکس از رویترز

رقم ۷ هزار میلیارد دلار از کجا آمده است؟

به گزارش نیویورک تایمز کارشناسان این رقم را به دیده تردید می‌نگرند و عنوان می‌کنند که احتمالا آقای ترامپ این عدد را از مطالعه‌ای که موسسه پژوهشی واتسون وابسته به دانشگاه براون انجام داده گرفته است. در پژوهش این موسسه آمده است که برای آمریکا، بدهی‌های حاصل از جنگ‌هایی که از سال ۲۰۰۱ در عراق، افغانستان و پاکستان آغاز شد، تا سال ۲۰۵۳ به رقم ۷/۹ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با ارسال نامه‌ نخست به سران کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین از آنها خواست تا جبهه خود علیه ایران را تقویت کنند و حتی در این میان مسأله پشتیبانی قطر از رابطه با ایران را نیز با گفتگو حل کنند.

نیویورک تایمز می‌افزاید پس از آنکه این کشورها به نامه‌ها پاسخ دادند، آقای ترامپ، حدود یک هفته پیش، نامه دیگری به این کشورها فرستاد و دوباره بر نکات مورد نظر خود تأکید کرد. وی همچنین پیشنهاد داده بود که برای گفتگو با قطر می‌تواند تیمی را به یاری آنها بفرستد. اما سران این کشورها این پیشنهاد را رد کرده، پاسخ دادند که حل مسأله قطر بر عهده خودشان است.

وزارت دفاع آمریکا
نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی الاسد عراق، ۲۹ دسامبر ۲۰۰۵وزارت دفاع آمریکا

واکنش رهبر ایران

اما آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران بود که یک روز پس از خروج آمریکا از برجام وجود نامه اول را افشا کرد. به تعبیر رهبر ایران آمریکا می‌خواهد ایران نیز همانند کشورهای خلیج فارس «عبد ذلیل» آمریکا باشند و این کشور برایشان باید و نباید تعیین کند.

هنوز مشخص نیست که این نامه چطور به دست آقای خامنه‌ای رسیده است و کاخ سفید و وزارت کشور ایالات متحده نیز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. گرچه یک مقام آگاه به خبرنگار واشنگتن پست گفته است که نامه نخست ترامپ دو هفته پیش و نامه دوم هفته گذشته ارسال شده است. وی همچنین افزوده است: «ایرانی‌ها این نامه‌ را تحریف کردند تا تفرقه‌انگیزتر از آنچه بوده به نظر بیاید.»

بیشتر بخوانید:‌رهبر ایران: اروپا تضمین قطعی ندهد، برجام ادامه دادنی نیست

عکس از خبرگزاری تسنیم
علی خامنه‌ای، رهبر ایرانعکس از خبرگزاری تسنیم

کاربردهای داخلی و تقویت حضور نظامی آمریکا

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک سازمان غیرانتفاعی حامی ترامپ در ایالات‌متحده است اعلام کرده که بخشی از کارکرد نامه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا به متحدان عرب این کشور تأثیر گذاری بر افکار عمومی ایالات‌ متحده بوده است.

رئیس این بنیاد چنین نتیجه‌گیری کرده که نامه‌های آقای ترامپ برای تقویت سیاسی حضور نیروهای آمریکایی در سوریه ضروری بوده است؛ حضوری که بخشی از استراتژی وی برای فشار آوردن به ایران به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین و مرکل بر حفظ برجام تأکید کردند

بیانیه اتحادیه عرب: برجام نیازمند بازنگری است

رهبر ایران: اروپا تضمین قطعی ندهد، برجام ادامه دادنی نیست