تلاطم در بازار ایران؛ افزایش قیمت خودرو، هشدار نسبت به سونامی ارزی

افزایش قیمت خودرو در ایران
افزایش قیمت خودرو در ایران
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برغم تک نرخی شدن ارز، شوک وارد شده به بازار و افزایش تقاضا برای خرید ارز می تواند موجبات شکل گیری و رشد یک اقتصاد پنهان و نیز توسعه سفته بازی را بیشتر کند و در نهایت «سونامی ارزی» را در ایران رقم زند.

آگهی

نوسان و آشفتگی در بازار ارز که چندین هفته پیش از آخرین موعد تعلیق تحریم های ایران توسط آمریکا شروع شد و ورود ضربتی دولت برای مهار آن در روزهای منتهی به خروج واشنگتن از برجام را به همراه داشت این روزها دامن بازار خودرو را نیز گرفته است.

بهای فروش خودرو این روزها همانند درجه حرارت هوا بسیار ناپایدار است و اگر تغییرات لحظه ای و ساعتی افزایش قیمت ها را یک شایعه قلمداد کنیم نمی توانیم به هیچ وجه جهش روز به روز این افزایش قیمت را منکر شویم.

نخستین جرقه در این زمینه را شرکت خودروسازی سایپا زد. این شرکت که محصولاتی همچون تیبا، آریو، ساینا، چانگان و سراتو و سایپا را به بازار عرضه می کند اواخر فروردین ماه جاری حداقل یکصد هزار تومان به بهای فروش هر یک از مدال های خودروهای خود افزود.

این افزایش قیمت با شروع نوسانات بازار ارز تا مرز ده میلیون تومان اختلاف بالاتر رفت و به دیگر شرکت های خودروسازی سرایت پیدا کرد تا جایی که برخی از آنها به دلیل بی ثباتی قیمت ارز و فروش آن در بازارهای غیر رسمی به نرخ های حیرت آور و بی سابقه، تصمیم گرفتند از عرضه خودرو به بازار خودداری کرده و سایت فروش خود را ببندند. دلیل عمده مطرح شده از سوی خودروسازان برای تغییر قیمت ها بالارفتن سرسام آور هزینه تولید عنوان شده است حال آنکه مبلغ نهایی اعلام شده، حتی پیش از افزایش اخیر قیمت ها به هیچ عنوان با کیفیت محصولی که به بازار عرضه می شود تناسب ندارد.

بازگشت واسطه گری و تفاوت ۹ میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

نکته نگران کننده دیگر بازگشت واسطه گری در بازار خودروهای صفر کیلومتر است به نحوی که قیمت بالای فروش کارخانه برای برخی از محصولات حتی تا میزان ۹ میلیون تومان هنگام ورود به بازار افزایش پیدا می کند؛ و این یعنی رونق مجدد دلالی و پا گرفتن دوباره بازار سوجویان و معامله گران در بازار خوردو.

این مسئله به اضافه شرایط بد اقتصادی کنونی که متاثر از پایین آمدن نگران کننده ارزش پول ملی است سبب شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد و اغلب متقاضیان به جای خودروهای صفر کیلومتر به سوی بازار خودوروهای دست دوم سرایز شوند که همین امر، یعنی افزایش تقاضا به خودی خود زمینه بالارفتن قیمت خودور را فراهم می کند.

بر اساس گزارشی که در رسانه های داخل ایران منتشر شده در بین محصولات شرکت های خودرو سازی داخلی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ،ساندرو استپ وی اتوماتیک و دنده‌ای، ساندرو معمولی و اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک ، مزدا ۳ ، اکسنت و آی ۲۰ بیشترین میزان افزایش قیمت در بازار را به خود اختصاص داده اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ورود مجلس و دولت به موضوع افزایش قیمت خودرو

نگرانی های موجود نسبت به روند افزایش قیمت خودرو به خصوص در میان محصولات دو شرکت عمده سایپا و ایران خودور پای مجلس را نیز به میان کشید. نمایندگان مجلس ایران برای بررسی این موضوع مدیران دو شرکت یاد شده و نیز وزیر صنعت را به کمیسیون تخصصی صنعت احضار کرده اند.

این نشست که شفاف سازی در زمینه افزایش قیمت ها را مورد بررسی قرار خواهد داد سه شنبه این هفته در کمیسیون صنایع مجلس، با حضور مدیران دو شرکت خودروسازی و نیز وزیر صنعت ایران برگزار خواهد شد. بهانه های خودروسازان در خصوص تورم و نوسانات ارزی در حالی مطرح می شود که به گفته یک نماینده مجلس، شرکت های خودروسازی پیش تر توانمندی در تولید قطعات در داخل کشور را به رخ کشیده بودند حال آنکه اکنون صحبت از گران شدن ارز و افزایش قیمت قطعات وارداتی می کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم به نقل از نادر قاضی پور، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن نوشته است که «افزایش قیمت از سوی خودرو‌سازان غیرقانونی است و هرگونه قیمت‌گذاری باید از سوی مراجع ذیربط انجام شود.»

نماینده مردم ارومیه در مجلس ایران با اشاره به بهانه مطرح شده در خصوص تاثیر افزایش قیمت دلار بر بالارفتن بهای تمام شده خودرو گفته است: «پیش از این خودرو‌سازان قطعات وارداتی خود را با نرخ مبادله‌ای (۳ هزار و هشتصد تومان) و در حال حاضر نیز با نرخ ۴ هزار و دویست تومانی وارد می‌کنند لذا ما به التفاوت چهارصد تومانی بهانه درستی برای افزایش چند میلیونی قیمت خودرو نیست.»

سید مهدی مقدسی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از لزوم اصلاح قانون شورای رقابت و ورود این شورا به عرصه قیمت گذاری خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان سخن گفته است. نماینده مردم اراک در مجلس ضمن طرح مسئله حمایت از خودروسازان از طریق گران کردن قیمتها به عنوان بدترین نوع حمایت از این صنعت یاد آور شد: «حمایت از صنایع داخلی باید انجام شود اما نه به شکلی که خودروسازان به جای کاهش قیمت و افزایش کیفیت با گران کردن انواع خودرو زمینه تداوم انحصار در بازار خودرویی کشور را به وجود آورند.»

گفتنی است که سایپا ۱۳۱SE با ۲۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان و رنو کپچر(وارداتی) محصول شرکت ایران خودرو با ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان اینک ارزانترین و گرانترین محصولات عرضه شده توسط شرکت های خودروسازی ایران هستند.

سونامی ارزی

سوالی که دراین جا مطرح می شود این است که آیا ورود دولت و مجلس به موضوع افزایش قیمت خودرو راهکار نهایی برای حل این معضل است یا تبعات آشفتگی اقتصادی ناشی از بی ثباتی قیمت ارز در حال حاضر به بحرانی بی سابقه و لاینحل تبدیل شده است؟ برخی تحلیلگران معتقدند برغم تک نرخی شدن ارز، شوک وارد شده به بازار و افزایش تقاضا برای خرید ارز می تواند موجبات شکل گیری و رشد یک اقتصاد پنهان و نیز توسعه سفته بازی را بیشتر کند و در نهایت «سونامی ارزی» را در ایران رقم زند. معصومه آقاپورعلیشاهی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی نسبت به بروز چنین خطری هشدار داده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر اقتصاد ایران با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس برکنار شد

دولت ایران واردات چه کالاهایی را ممنوع کرده است؟

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است