خیز دوباره برلوسکنی برای کسب مقام نخست‌وزیری ایتالیا؟

سیلویو برلوسکونی
سیلویو برلوسکونی Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با صدور حکم اتمام دوره محرومیت سیلیو برلوسکنی از تصدی مشاغل دولتی در ایتالیا و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احزاب برای تشکیل دولت، احتمال نخست‌وزیری مجدد او مطرح شده است.

آگهی

دادگاهی در میلان ایتالیا روز شنبه ممنوعیت فعالیت سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر سابق این کشور را در تصدی مشاغل دولتی لغو کرده است. آقای برلوسکنی در سال ۲۰۱۳ به دلیل فرار مالیاتی به این محرومیت شش ساله محکوم شده بود.

تصمیم دادگاه روی کاغذ به این معنی است که آقای برلوسکنی ۸۱ ساله، که تا کنون چهار بار نخست‌وزیر ایتالیا بوده است، می‌تواند در انتخابات آینده به رقابت بپردازد. از این روست که حزب متبوعش، فورزا ایتالیا، در بیانیه‌ای این حکم قضایی را «پایانی بر ۵ سال بی‌عدالتی» خوانده و اعلام کرده است برلوسکنی حالا بار دیگر می‌تواند کاندید شود.

حزب فورزا ایتالیا با تیتر بازگشت کاندیدا خبر لغو محرومیت رهبرش برلوسکونی را اعلام کرده است

با این حال به نظر می‌رسد حکم کمی دیر به دست آقای برلوسکنی رسیده باشد، چرا که سه روز پیش حمایتش را از تشکیل دولت جدید به وسیله حزب متحد «لیگا شمال» اعلام کرده بود. از طرف دیگر فعالیت‌های اخیر او چندان نشانی از محبوبیتش ندارند.

در واقع در انتخابات قبلی با این‌که آقای برلوسکنی عملا نمی‌توانست کاندید حزبش باشد، به صورت فعال و حتی با شعارهای تند در تبلیغات مشارکت کرد. اما علی‌رغ آن تلاش‌ها حزب فورزا ایتالیا نتوانست آن‌طور که مد نظر آقای برلوسکنی بود موفقیت کسب کند. او بعدتر این نمایش ضعیف را به آن خاطر دانست که رای‌دهندگان می‌دانستند او نمی‌تواند نخست‌وزیر شود و در نتیجه به گروه‌های دیگر رای دادند.

بیشتر بخوانید:

در انتخابات قبلی حزب راست‌‌گرای افراطی لیگا شمال از اکثریت نسبی برخوردار شد و حزب چپ‌گرا و ضد ساختار موسوم به جنبش پنج ستاره بزرگترین حزب واحدی لقب گرفت که بیشترین آرا را کسب کرده است. با این حال هیچ کدام از این دو، نه لیگا شمال و نه جنبش پنج ستاره، نمی‌توانند به تنهایی دولت تشکیل دهند.

تلاش‌ها برای یک دولت ائتلافی هم تا کنون با موفقیت همراه نبوده چرا که جنبش پنج ستاره گرچه تمایلش را به تشکیل دولت ائتلافی نشان داده، اما از متحد شدن با حزب فورزا ایتالیا به رهبری برلوسکنی امتناع می‌کند. جای تعجبی هم ندارد؛ آقای برلوسکنی نماد فساد سیاسی در ایتالیاست.

بیشتر بخوانید:

بعد از ۹ هفته بن‌بست در مذاکرات، روز چهارشنبه پیش و قبل از رسیدن حکم جدید، آقای برلوسکونی سرانجام رضایت داد که لیگا شمال بدون فورزا ایتالیا وارد ائتلاف با جنبش پنج ستاره شود.

عکس از رویترز
ماتئو سالوینی رهبر حزب لیگا شمال در حال سخنرانی در کنارجئورجیا ملونی رهبر حزب فراترلی ایتالیا (چپ) و سیلویو برلوسکونی رهبر حزب فرزا ایتالیا(راست)عکس از رویترز

رئیس‌جمهور، سرجیو ماتارلا، تا دوشنبه به لیگا شمال و جنبش پنج ستاره مهلت داده است تا به توافق برسند. اگر تا پایان این زمان به توافقی دست پیدا نکردند، تنها راهی که باقی می‌ماند انتخابات مجدد است. شاید در حدود ماه ژوئیه.

اگر کار به انتخابات دوباره بکشد، با اوضاع جدید و لغو محدودیت‌های دولتی آقای برلوسکونی می‌تواند دوباره شانسش را برای نخست‌وزیری امتحان کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ایتالیا؛ جنبش پنج ستاره بزرگترین حزب در پارلمان آینده خواهد بود

برلوسکونی: با پیروزی در انتخابات مهاجران غیرقانونی را اخراج می کنیم

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین