بالاترین و پائین‌ترین نرخ خودکشی در جهان

بالاترین و پائین‌ترین نرخ خودکشی در جهان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان حدود ۱۲ نفر سالانه بر اثر خودکشی جان می‌بازند. با این حال نرخ خودکشی در کشورهای جهان متفاوت است. در برخی کشورها مانند روسیه و ایالات متحده آمریکا خودکشی جز ۱۰ عامل اصلی مرگ به شمار می‌رود.

آگهی

خودکشی از عوامل قابل توجه مرگ و میر درجهان است و سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیت، اعتیاد به الکل و مواد مخدر از مهمترین عوامل خودکشی در جهان هستند.

عوامل اقتصادی، فشارهای اجتماعی، مسائل کاری و مشکلات خانوادگی نیز از دیگر دلایلی هستند که افراد را به سوی خودکشی سوق می‌دهند.

به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان حدود ۱۲ نفر سالانه بر اثر خودکشی جان می‌بازند. با این حال نرخ خودکشی در کشورهای جهان متفاوت است. در برخی کشورها مانند روسیه و ایالات متحده آمریکا خودکشی جز ۱۰ عامل اصلی مرگ و میر به شمار می‌رود.

خودکشی در زنان دو برابر مردان رخ می‌دهد. با این حال نرخ خودکشی‌های منجر به مرگ در مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان است.

در میان مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت، دو منطقه آسیای جنوب شرقی با ۱۳.۳ و منطقه مدیترانه شرقی ۴.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کمترین و بیشترین میزان مرگ و میر در جهان را در سال ۲۰۱۵ داشتند. چهار منطقه دیگر شامل منطقه آفریقا با ۱۲.۸، منطقه اروپا با ۱۱.۹، منطقه اقیانوس آرام غربی با ۹.۱ و منطقه آمریکا با ۹.۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در میانه این طیف قرار دارند.

سریلانکا (آسیای جنوب شرقی)، گویان (منطقه آمریکا)، مغولستان (اقیانوس آرام غربی)، قزاقستان (منطقه اروپا)، ساحل عاج (منطقه آفریقا)، سورینام (منطقه آمریکا)، گینه استوایی (منطقه آفریقا)، لیتوانی (منطقه اروپا)، آنگولا (منطقه آفریقا) و کره‌ جنوبی (منطقه اقیانوس آرام غربی) ده کشور یا منطقه با بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی به نسبت جمعیت خود در جهان هستند.

آنتیگوآ و باربودا (منطقه آمریکا)، باربادوس (منطقه آمریکا)، گرنادا (منطقه آمریکا)، برونئی (منطقه اقیانوس آرام غربی)، جامائیکا (منطقه آمریکا)، باهاما (منطقه آمریکا)، پاکستان (منطقه مدیترانه شرقی)، سائوتومه و پرنسیپ (منطقه آفریقا)، سنت وینسنت و گرنادین‌ها (منطقه آمریکا) و گواتمالا (منطقه آمریکا) ده کشور یا منطقه با کمترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی به نسبت جمعیت خود در جهان هستند.

جایگاه ایران و افغانستان کجاست؟

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، در ایران ۳.۶ نفر و در افغانستان ۷.۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بر اثر خودکشی جان باخته‌اند. بدین ترتیب ایران در رتبه ۱۶۴ و افغانستان در رتبه ۱۲۸ جهان در میان ۱۸۳ کشوری که آمار میزان مرگ و میر آنها از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، قرار دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرزند ارشد فیدل کاسترو خودکشی کرد

لوگان پائول برای انتشار ویدیوی جسد آویخته به درخت عذرخواهی کرد

اتهام رسوایی جنسی وزیر منطقه‌ای بریتانیا را به کام مرگ برد