دیدار بازیکنان آلمانی با اردوغان جنجال‌ساز شد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و مسعود اوزیل فوتبالیست ترک‌تبار آلمان
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و مسعود اوزیل فوتبالیست ترک‌تبار آلمان Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دیدار دو ملی‌پوش ترک‌تبار فوتبال آلمان با رجب طیب اردوغان انتقاد فدراسیون فوتبال آلمان را برانگیخته است.

آگهی

دیدار دو ملی‌پوش ترک‌تبار فوتبال آلمان با رجب طیب اردوغان انتقاد فدراسیون فوتبال آلمان را برانگیخته است.

مسعود اوزیل و ایلکای گوندوغان، دو بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان، روز یکشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و کاندیدای انتخابات پیش‌روی این کشور دیدار کرده بودند.

رئیس‌جمهور ترکیه برای سفری سه روزه در انگلیس به سر می‌برد و قرار است با ملکه و مقامات این کشور دیدار کند. مسعود اوزیل و ایلکای گوندوغان در لیگ برتر انگلیس شاغل هستند و به ترتیب برای تیم‌های آرسنال و منچستر سیتی توپ می‌زنند.

این بازیکنان، که هردو متولد شهر گلزنکیرشن در غرب آلمان هستند، پیراهن‌های امضاشده باشگاهی‌شان را در این دیدار به آقای اردوغان هدیه دادند. عکس‌های این نشست به صورت گسترده در کمپین تبلیغاتی آقای اردوغان مورد استفاده قرار گرفته است.

فدراسیون فوتبال آلمان با صدور بیانیه‌ای گفته است: «ما به شرایط خاص آن دسته از بازیکنان‌مان که پیشینه مهاجرتی دارند احترام می‌گذاریم. اما فوتبال و فدارسیون فوتبال آلمان پای‌بند ارزش‌هایی است که آقای اردوغان به میزان کافی به آنان احترام نمی‌گذارد. به همین دلیل این چیز خوبی نیست که بازیکنان ملی‌مان برای کمپین‌های نمایشی مورد سوءاستفاده قرار گیرند. »

عکس از رویترز
جنک تسون، مسعود اوزیل و ایلکای گوندوغان در دیدار با رجب طیب اردوغانعکس از رویترز

اولیور بیرهوف، مدیر تیم ملی فوتبال آلمان، نیز گفته است: «من هیچ شکی در خصوص تعهد این دو بازیکن به فوتبال آلمان ندارم. آن‌ها از معنی و مفهومی که این عکس به اذهان متبادر می‌کند باخبر نبودند.»

شماری از سیاستمداران آلمانی نیز از این حرکت انتقاد کرده‌اند. جم اوزدمیر، نماینده پارلمان این کشور در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک نوشت :«من انتظار دارم که این دو بازیکن برائت بجویند چرا که خودشان را با این عمل تبدیل کرده‌اند به یک ابزار تبلیغاتی ارزان برای حاکمی خودسر و مستبد.»

ایلکای گوندوغان در واکنش به انتقادات منتشره گفته است: «ما نمی‌خواستیم با این عکس بیانیه سیاسی صادر کنیم یا اینکه حتی در کمپین انتخاباتی شرکت داشته باشیم.»

او اضافه کرد:«ما به ارزش‌های فدراسیون فوتبال آلمان وفاداریم و مسئولیت‌هایمان را می‌شناسیم.»

روابط میان آلمان و ترکیه در ماه‌های اخیر با تنش همراه بوده است.

بیشتر بخوانید:

ابراز مخالفت آلمان با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و خودداری این کشور از صدور مجوز برای راهپیمایی‌های انتخاباتی طرفداران آقای اردوغان در شهرهای آلمان از دلایل عمده نارضایتی میان مقامات این دو کشور به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات همزمان مخالفان نژادپرستی و راست‌گرایان افراطی در برلین

اردوغان: بمباران بیمارستان‌ یا کشتن کودکان توجیهی ندارد؛ شولتس: حماس مسئول بحران انسانی در غزه است

رئیس جمهوری ترکیه وارد برلین شد؛ اردوغان در بحبوحه جنگ حماس و اسرائیل در آلمان به دنبال چیست؟