کرۀ شمالی آمریکا را به لغو دیدار با ترامپ تهدید کرد

North Korean
North Korean Copyright KCNA/via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لغو نشست رهبران دو کشور آمریکا و کرۀ شمالی می‌تواند شکست بزرگی برای دونالد ترامپ محسوب شود که خود را در آستانه دستیابی به بزرگترین موفقیت سیاسی دوران ریاست جمهوریش می‌دانست.

آگهی

کرۀ شمالی روز چهارشنبه در اعتراض به برگزاری مانور نظامی مشترک آمریکا و کرۀ جنوبی، نشست مقامات عالیرتبۀ سئول و پیونگ یانگ برای گفتگو بر سر موضوعات نظامی را لغو و اعلام کرد که چنانچه اقدامات تحریک‌آمیز کنونی ادامه یابد، ممکن است برنامۀ دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ماه آینده نیز لغو شود.

قرار بود نشست روز چهارشنبه در سطح وزرای دو کشور و با هدف پایان دادن به جنگ دو کره و آغاز روند غیرهسته‌ای شدن کامل این شبه جزیره برگزار شود.

کرۀ شمالی به برگزاری رزمایش «مکس تاندر» معترض است که در آن جنگنده‌های رادارگریز و همچنین بمب‌افکن‌های ب-۵۲ آمریکا نیز مشارکت دارند. پیونگ یانگ برگزاری این رزمایش را اقدامی تحریک‌آمیز و برخلاف روند دیپلماتیک بهبود روابط توصیف کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این رزمایش که ما را هدف قرار داده و هم اکنون در سرتاسر کرۀ جنوبی در حال اجراست، یک چالش جدی برای اعلامیه پیونگ یانگ و یک تحریک نظامی عمدی علیه پیشرفتهای سیاسی در شبه جزیرۀ کره است.»

در ادامۀ بیانیه آمده است: «آمریکا باید به جای توسل به نمایشی احمقانه که ممکن است روند خوبی را که با تلاش‌های زیاد بوجود آمده تغییر دهد، برای ایجاد فضایی توام با احترام متقابل و اعتماد تلاش کند.»

به گفتۀ پنتاگون رزمایش «مکس تاندر» در پایگاه هوایی گوانگجو در کرۀ جنوبی برگزار می‌شود و شیوۀ برگزاری آن نیز مشابه سالهای گذشته است. سال گذشته در این رزمایش ۱۵۰۰ نفر از پرسنل نیروی هوایی آمریکا و کرۀ جنوبی به اضافه طیف گسترده‌ای از تجهیزات نظامی دو کشور از جمله جنگنده‌های اف-۱۶ شرکت داده شدند.

عکس از یونهاپ
جنگنده آمریکایی در مانور مشترک با کره جنوبیعکس از یونهاپ

در واکنش، هدر نائرت سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت: «کیم جونگ اون پیش از این اعلام کرده بود که ضرورت‌ها و سودمندی‌های ادامۀ تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کرۀ جنوبی را درک کرده است... ما از سوی این دولت یا دولت کرۀ جنوبی چیزی که نشان دهندۀ عدم تمایل به ادامۀ این تمرینات یا عدم تمایل به ادامۀ برنامه‌ریزی‌ها برای دیدار ماه آیندۀ رئیس جمهور ترامپ و کیم جونگ اون باشد، نشنیده‌ایم.»

اشاره خانم نائرت به سخنان رئیس دفتر امنیت ملی کرۀ جنوبی پس از دیدار با کیم جونگ اون در اوایل ماه مارس بود که گفته بود رهبر کرۀ شمالی این را درک کرده است که با وجود گرم شدن روابط میان کشورها، رزمایش مشترک و «روتین» آمریکا و کره جنوبی ادامه می‌یابد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که آمریکا بیانیه جدید کرۀ شمالی را بررسی خواهد کرد و «همکاری نزدیک با متحدانش را ادامه خواهد داد».

لغو نشست ۱۲ ژوئن سنگاپور، یعنی اولین نشستی که قرار بود میان رهبران دو کشور آمریکا و کرۀ شمالی برگزار شود، می‌تواند شکست بزرگی برای دونالد ترامپ محسوب شود که خود را در آستانه دستیابی به بزرگترین موفقیت سیاسی دوران ریاست جمهوریش می‌دانست.

دلیل تغییر موضع کرۀ شمالی هنوز مشخص نیست.

عکس از رویترز
دیدار نمایندگان دو کره در منطقه مرزیعکس از رویترز

این احتمال وجود دارد که این اقدام کیم جونگ اون، تلاشی به منظور سنجش میزان تمایل دونالد ترامپ برای امتیازدهی در راستای برگزاری نشست تاریخی پیش‌رو باشد؛ بویژه آنکه بیانیۀ جدید پیونگ یانگ تنها یک هفته قبل از سفر رئیس جمهوری کرۀ جنوبی به واشنگتن منتشر شده است.

برخی نیز معتقدند موضع جدید پیونگ یانگ، در پی دو دیدار اخیر کیم جونگ اون با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین شکل گرفته است و بر این اساس، کرۀ شمالی خواستار توقف رزمایش آمریکا و کرۀ جنوبی در قبال توقف آزمایش‌های هسته‌ای خود شده باشد.

موضع جدید کرۀ شمالی در حالی اعلام می شود که این کشور شنبه گذشته اعلام کرده بود در راستای تعهد به توقف آزمایش‌های نظامی، سایت‌های آزمایش سلاح هسته‌ای خود را طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ ماه مه از بین خواهد برد. یک روز پس از آن نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که چنانچه کرۀ شمالی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را بطور کامل متوقف کند، آمریکا نیز تحریم‌های این کشور را لغو می‌کند؛ حرکتی که باعث رونق اقتصادی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ از احتمال تعلیق دیدارش با رهبر کره شمالی سخن گفت

نشست تاریخی سران شبه جزیره؛ دو کشور تا آخر سال پایان جنگ کره را اعلام می‌کنند

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد