برجام و مناقشه اوکراین؛ اهمیت دیدار پوتین و مرکل

برجام و مناقشه اوکراین؛ اهمیت دیدار پوتین و مرکل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این رهبران سیاسی که در طی یک‌سال گذشته هردو مجددا برای سکان‌داری دولت کشورهای خود انتخاب شده‌اند، قرار است روز جمعه درباره درگیری‌های اوکراین و مساله توافق هسته‌ای ایران با یکدیگر گفتگو کنند.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان قرار است جمعه هجدهم ماه مه در سوچی روسیه با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

اوکراین و مساله توافق هسته‌ای ایران دو موضوع اصلی گفتگوهای این رهبران سیاسی اروپا است که هردو مجددا برای سکان‌داری دولت کشورهای خود انتخاب شده‌اند.

نقش روسیه و سه کشور اروپایی دیگر امضا کننده برجام در حفظ این توافق

پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام، دیگر کشورهای امضا کننده این توافق، از کشورهای اروپایی تا چین و روسیه، متحدان اصلی ایران از این حرکت واشنگتن انتقاد کرده و بارها بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.

این در حالی است که ایالات متحده شرکای اروپایی خود را به اقدامات تنبیهی در صورت تجارت با ایران تهدید کرده و این خطر وجود دارد که فشار واشنگتن و خزانه داری آمریکا، شرکت های طرف قرارداد ایران را از تجارت با این کشور منصرف کند.

آنگلا مرکل روز چهارشنبه ۱۶ ماه مه در پارلمان آلمان ضمن تاکید بر حفظ روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس با پذیرش تفاوت دیدگاه اروپا و آمریکا از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «باید بتوان در این رابطه دو سوی اقیانوس اطلس تفاوت دیدگاه را لحاظ کرد. به خصوص در زمان‌هایی مثل اکنون که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران کنار کشیده است.»

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر از زمان اعلام تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده درباره برجام، روسیه در سطوح مختلف دیپلماتیک تلاش خود را برای حفظ این توافق آغاز کرده است.

نقش روسیه در موضوع برجام حتی برای خود این کشور اهمیت بسزای دارد. با وجود تنش دیپلماتیک ماه‌های اخیر میان مسکو و کشورهای اروپایی در موضوع ترور جاسوس سابق روس، توافق نظر این کشور با کشورهای اروپایی و چین در زمینه حفظ برجام باعث به کار افتادن مجدد کانال‌های دیپلماتیک شده است.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با همتای روسی خود در همین ارتباط دیدار کرد و پس از آن برای ملاقات با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه به بروکسل رفت.

سرگئی لاوروف در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران حفظ برجام را «دفاع از حق مشروع» کشورهای امضا کننده خواند و بر لزوم پایندی دیگر کشورها به آن تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین نیز در هفته گذشته با آنگلا مرکل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفتگو و و درباره تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام ابراز نگرانی کرده بود.

وی همچنین روز دوشنبه به یوکیا آمانو، دبیر کل سازمان انرژی هسته‌ای دیدار و بر لزوم پایبندی دیگر کشورها به توافق هسته‌ای با ایران با وجود خروج ایالات متحده تاکید کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مناقشه اوکراین موضوع مهم دیدار مرکل و پوتین

یکی دیگر از مسائل مهم دیدار روز جمعه ولادیمیر پوتین و صدر اعظم آلمان موضوع مناقشه اوکراین بین دولت طرفدار غرب و روسیه است.

با ادامه درگیری‌ها در اوکراین، توافق صلح سال ۲۰۱۵ مینیسک با ضمانت فرانسه و آلمان به بن بست رسیده است.

بیشتر بخوانید:

به گفته کرملین، ولادیمیر پوتین و خانم مرکل قرار است درباره دیدارهای چهار جانبه با حضور رئیس جمهوری فرانسه و پترو روشنکو، رئیس جمهوری اوکراین برای ادامه ماموریت صلح سازمان ملل گفتگو کنند.

موضوع دیگر این دیدار دومین خط لوله انتقال نفت است که با عبور از اوکراین و دریای بالتیک از روسیه به آلمان می‌رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل اولتیماتوم وزیر کشور درباره مهاجران را پذیرفت

روسیه خواستار فشار جامعه جهانی بر اوکراین برای تامین امنیت خبرنگاران شد

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد