منافع کدام شرکت‌های خارجی در ایران با خروج آمریکا از برجام به خطر می‌افتد؟

منافع کدام شرکت‌های خارجی در ایران با خروج آمریکا از برجام به خطر می‌افتد؟
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به دنبال خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای، وضع تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای، شرکت‌‌های بزرگ اروپایی، یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند در جهت حفظ منافع شرکت متبوع‌شان در ایالات متحده آمریکا، عطای حضور در ایران را به لقایش می‌بخشند.

آگهی

به دنبال خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای، وضع تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای، شرکت‌‌های بزرگ اروپایی، یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند در جهت حفظ منافع شرکت متبوع‌شان در ایالات متحده آمریکا، عطای حضور در ایران را به لقایش می‌بخشند. خروج این شرکت‌ها از ایران در حالی صورت می‌گیرد که سران کشورهای اروپایی بر حفظ برجام تاکید می‌کنند و در حال بررسی و در صورت امکان اعمال ساز‌ و کاری قانونی در جهت بی‌اثر کردن تحریم‌های فرامرزی آمریکا هستند.

بیشتر بخوانید:

خط و نشان وزیر خزانه‌داری آمریکا برای شرکت‌های طرف قرارداد ایران

دولت فرانسه: از منافع شرکت‌های فرانسوی در ایران قاطعانه دفاع می‌کنیم

با این وجود شرکت دانمارکی مرسک (Maersk) بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد.

شرکت فرانسوی توتال نیز روز قبل از آن، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت اعلام کرده بود که در صورتی‌که مورد معافیت قرار نگیرد، مجبور است از پروژه اکتشاف گاز پارس جنوبی خارج شود.

لیست زیر مجموعه‌ای از شرکت‌‌های مهمی هستند که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در صورت عدم موفقیت سران اروپایی در حفظ منافع اقتصادی آن‌ها در برابر تحریم‌های آمریکایی، احتمال خروج‌شان از این کشور وجود دارد.

نفت و گاز

شرکت نفت و گازی نروژی دی‌ان‌او اینترنشنال در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود بعد از توتال، دومین شرکت انرژی اروپایی است که با ایران قرارداد امضاء می‌کند. مطالعه میدان نفتی چنگوله به این شرکت واگذار شده بود.

** شل** در دسامبر ۲۰۱۶ تفاهم‌نامه مطالعاتی توسعه میدان‌های نفتی آزادگان جنونی و یادآوران و میدان گازی کیش را با شرکت ملی نفت ایران امضاء کردند. با این حال گزارش سالانه این شرکت نشان می‌دهد که تنها سه محموله نفتی از ایران خریداری کرده است. این مقدار ناچیز می‌تواند نشانه‌ای باشد از مشکلات انتقالات مالی و حقوقی که با وجود برداشته شدن تحریم‌ها هنوز برجای است.

شرکت مهندسی و ساختمانی دوو از کره جنوبی تفاهم‌نامه‌ای را برای ساخت پالایشگاه نفت در بندر جاسک در سواحل جنوبی با ایران امضاء کرده است.

شرکت او‌ام‌وی اتریش نیز در ماه می ۲۰۱۶ تفاهم‌نامه‌ای برای بررسی میدان‌های نفتی در غرب ایران و در میدان نفتی زاگرس جنوبی امضا کرد. در ژوئن ۲۰۱۷ نیز این شرکت با شرکت روسی گازپروم برای توسعه میادین نفتی تفاهم‌نامه امضاء کردند.

شرکت ایتالیایی سایپم برای همکاری در پروژه میدان گازی توس در استان خراسان رضوی و توسعه و ارتقا پالایشگاه‌های پارس شیراز و تبریز یادداشت تفاهم امضاء کردند.

شرکت ایتالیایی اِنی در ژوئن ۲۰۱۷ برای مطالعه میدان‌های نفتی و گازی با ایران توافق‌نامه امضاء کردند.

شرکت زاروبژنفت از روسیه و شرکت دانا انرژی ایران برای توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب در مارچ ۲۰۱۸ قرارداد امضاء کردند.

انرژی تجدید‌پذیر

شرکت انرژی ساگا از نروژدر اوکتبر سال ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲،۵ میلیون یورو برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی می‌سازد.

بیشتر بخوانید: افتتاح نیروگاه خورشیدی مکران؛ ایران به سوی انرژی‌های پاک می‌رود؟

باشگاه خبرنگاران جوان

هواپیمایی

شرکت آمریکایی بوئینگ در دسامبر سال ۲۰۱۶ برای فروش ۸۰ فروند هواپیما شامل ۱۵ بوئینگ ۳۰۰-۷۷۷ ای آر با ایران ایر قرارداد امضاء کرد. ماه گذشته، بوئینگ اعلام کرد که خریداران جدیدی برای هواپیماهایی که قرار بود به ایران تحویل دهد، پیدا کرده است و دیگر نگرانی بازگشت تحریم‌ها را ندارد.

شرکت اروپایی ایرباس در دسامبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که برای تحویل ۱۰۰ جت به ایران، قرارداد امضاء کرده است و تا کنون تنها ۳ فروند جت مسافربری را به این کشور تحویل داده است.

آگهی

شرکت هواپیمایی ای‌تی‌آر که شرکت ایرباس صاحب نصف سهام آن است، در آوریل ۲۰۱۷ برای فروش ۲۰ فروند هواپیما با ایران قرارداد امضاء کرد.

شرکت هواپیما آلمانی لوفت‌هانزا نیز در آوریل ۲۰۱۷ اعلام کرد که در حال مذاکره برای بستن قراردادی به منظور آموزش خلبان‌ها و بهبود سرویس غذایی هواپیمایی است.

شرکت هواپیمایی آسمان در آوریل ۲۰۱۷ موافقت خود را برای خرید ۳۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ اعلام کرد.

شرکت هواپیمایی زاگرس نیز در ژوئن ۲۰۱۷ تفاهم‌نامه‌ای برای خرید ۲۰ فروند ایرباس ای۲۳۰ و ۸ فروند ای۳۳۰ امضاء کرد.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور نیز در همان ماه برای خرید ۲۵ فروند ایرباس ای۲۳۰ نئو، تفاهم‌نامه امضاء کرد.

آگهی

راه‌آهن

شرکت‌ آلمانی زیمنس در اکتبر سال ۲۰۱۶ برای توسعه و ارتقاء شبکه راه‌آهن ایران قراردادی امضاء کرد. این شرکت قرار بود ۵۰ دستگاه لوکوموتیو دیزل الکتریک به ایران تحویل دهد.

شرکت چینی سی‌ام‌دبلیو نیز قراردادی به ارزش ۲،۲ میلیارد دلار را در ماه می ۲۰۱۷ با شرکت ایران مپنا برای برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد امضاء کرد.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت همتای ایتالیایی خود در ژوئیه ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۱،۲ میلیون یورو برای ساخت راه آهن سرعت بالا بین شهر قم و اراک امضاء کرد.

شرکت فرانسوی آلستوم نیز برای ساخت واگن‌های متروی شهری در همان ماه با ایران قرارداد بست.

ایسنا

صنعت خودرو

شرکت خودروسازی فرانسوی **پی‌اس‌ای (PSA) **تا می ماه سال گذشته قراردادهای تولیدی متعددی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو با ایران امضاء کرده است. این شرکت در ابتدای سال جاری اعلام کرد که سال گذشته ۴۴۴،۶۰۰ دستگاه خودرو به ایران فروخته است.

آگهی

شرکت فرانسوی رنو در ماه اوت ۲۰۱۷ قرارداد همکاری مشترک در زمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران امضاء کرد.

شرکت مرسدس بنز آلمان برای ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سنگین در سپتامبر ۲۰۱۷ با ایران قرارداد امضاء کرد.

آی‌سی‌تی نیوز

سیستم بانکداری

اوبربانک اتریشی در سپتامبر ۲۰۱۷ به منظور تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران قرار امضاء کردن. اوبربانک قرار بود یک خط اعتباری یک میلیارد یورویی را به ایران اختصاص دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف فعالیت‌های بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان در ایران

دولت فرانسه: از منافع شرکت‌های فرانسوی در ایران قاطعانه دفاع می‌کنیم

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند