یک سازمان غیر دولتی: داعش از استخراج طلق در افغانستان درآمد کسب می کند

نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت ننگرهار
نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت ننگرهار Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هر چند برآورد درآمد گروه داعش از تجارت طلق و دیگر مواد معادنی در ولایت ننگرهار دشوار است اما سازمان غیر دولتی «ناظر جهانی» این رقم را بین دهها هزار تا میلیونها دلار تخمین می زند.

آگهی

یک سازمان غیر دولتی می گوید جنگجویان داعش در افغانستان با استخراج غیرقانونی طلق از معادن این کشور سالانه صدها هزار دلار درآمد کسب می کنند.

بنا به اعلام گروه «ناظر جهانی» (Global Witness) که بر ارتباط استخراج منابع طبیعی با با فقر، فساد مالی، مناقشات نظامی و نقض حقوق بشر نظارت می کند، طلق به دست آمده از معادن افغانستان در نهایت به آمریکا و اروپا صادر می شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آمار وزارت معادن افغانستان نشان می دهد که طی یک سال حدود ۵۰۰ هزار تن طلق از افغانستان به خارج صادر شده است. از طلق که یک کانی دگرگون است در صنایع مختلفی از جمله تولید رنگ و پودر بچه استفاده می شود.

مقصد اولیه تقریبا تمام طلق صادراتی افغانستان کشور پاکستان است. طلق افغانستان سپس از پاکستان به دیگر کشورها صادر می شود.

گروه طالبان در افغاسنتان بخش زیادی از درآمد خود را از استخراج سنگ های قیمتی و موادی معدنی همچون لاجورد به دست می آورد. جنگجویان داعش نیز تلاش می کنند کنترل معادن ولایت ننگرهار را در اختیار داشته باشند.

معادن زیادی از طلق، کرومیت و سنگ مرمر در ولایت ننگرهار وجود دارد. این ولایت همچنین به دلیل همجواری با پاکستان در مسیر قاچاق کلا و مواد مخدر واقع شده است.

مقامات امنیتی افغانستان از مدتها پیش نگرانی خود را از قاچاق مواد معادنی در ولایت ننگرهار اعلام کرده اند.

هر چند برآورد درآمد گروه داعش از تجارت طلق و دیگر مواد معادنی در ولایت ننگرهار دشوار است اما سازمان غیر دولتی «ناظر جهانی» این رقم را بین دهها هزار تا میلیونها دلار تخمین زده است.

ارتش آمریکا شمار اعضای داعش در ولایت ننگرهار افغانستان را بین ۷۵۰ تا دو هزار نفر تخمین می زند. درآمد حاصل از قاچاق غیرقانونی مواد معدنی در این ولایت می تواند منبع مالی مهمی برای این جنگجویان باشد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا حملات علیه داعش در افغانستان را تشدید کرد

انفجار و تیراندازی در نزدیکی وزارت کشور افغانستان در کابل

بیش از ۷۰۰ حمله به مراکز بهداشتی و درمانی در سال ۲۰۱۷ میلادی