فلسطینیان خواستار تحقیق دیوان بین المللی کیفری در مورد نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل شدند

تظاهرکنندگان فلسطینی
تظاهرکنندگان فلسطینی Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی در سال ۲۰۱۵ عضو دیوان بین المللی کیفری شد که اسرائیل به عضویت این دیوان در نیامده است.

آگهی

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از دادستانان دیوان بین المللی کیفری خواست تا در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی تحقیق کند.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن تاکید بر وجود شواهد «غیر قابل انکار» مبنی بر نقض حقوق بشر از طرف اسرائیل حدود یک ساعت با فاتو بنسوده، دادستان دیوان بین المللی کیفری در لاهه گفتگو کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ریاض المالکی خواستار تحقیق فوری این دیوان در مورد ادعای «جنایت جنگی» و «آپارتاید» (جدایی نژادی) از طرف اسرائیل شد. وی از درخواست تحقیق فلسطینیان به عنوان «گامی مهم و تاریخی به سوی عدالت برای ملت فلسطین» نام برد.

دیوان بین المللی کیفری بعد از حمله سال ۲۰۱۴ میلادی اسرائیل به نوار غزه تحقیقی اولیه در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارتکاب «جنایت جنگی» از سوی اسرائیل آغاز کرده بود.

روز دوشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) همزمان با افتتاح سفارت ایالات متحده در بیت المقدس ارتش اسرائیل ۶۲ تظاهرکننده فلسطینی را در مرز نوار غزه با اسرائیل کشت.

تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی در سال ۲۰۱۵ عضو دیوان بین المللی کیفری شد که اسرائیل به عضویت این دیوان در نیامده است.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه ای در واکنش به درخواست وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین برای تحقیق در مورد ادعای نقض حقوق بشر از طرف اسرائیل، دیوان بین المللی کیفری را برای چنین تحقیقی «ناصالح» اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «دیوان بین المللی کیفری اجازه دخالت در اختلاف اسرائیل و فلسطینیان را ندارد زیرا اسرائیل عضو این دیوان نیست و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز یک کشور نیست.»

فاتو بنسوده هفته گذشته ضمن اعلام اینکه وی از نزدیک خشونت ها در نوار غزه را دنبال می کند وعده داد که دیوان بین المللی کیفری «تمامی اقدامات مناسب» را در این مورد انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقش آمریکا در جنگ افغانستان؛ واشنگتن روادید دادستان دیوان بین المللی کیفری را لغو کرد

اردوغان وضعیت فلسطینیان را با یهودیان دوره آلمان نازی یکسان دانست

مصر مرز رفح را برای ماه رمضان به روی فلسطینی‌ها باز کرد