بازگشت صرافی ها به معاملات ارزی؛ برای افراد حقیقی راه همچنان بسته است

بازگشت صرافی ها به معاملات ارزی؛ برای افراد حقیقی راه همچنان بسته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی صرافی‌های مجاز با ضوابط خاص در کنار سامانه نیما به فعالیت خواهند پرداخت و قیمت دلار همچنان در صرافی‌ها ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و ارز به قیمت دیگری معامله نمی‌شود.

آگهی

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ایران تجار و فعالان اقتصادی دارای کد ثبت سفارس می توانند به صورت مستقیم از صرافی های مجاز ارز خریداری کنند. بر این اساس صرافی‌های مجاز با ضوابط خاص بانک مرکزی در کنار سامانه نیما به فعالیت خواهند پرداخت.

با این وجود راه همچنان برای خرید ارز از سوی افراد حقیقی بسته است. یک شاهد عینی از تهران به یورونیوز می‌گوید که برای خرید ۸۰ یورو جهت پرداخت هزینه درخواست ویزا از سفارت فرانسه ناچار شده از بازار سیاه ارز مورد نیاز خود را تامین کند. این در حالی است که نگرانی از اینکه اسکناس‌های جعلی به افراد فروخته شود در وضعیتی که شهروندان عادی ناچار به مراجعه به بازار سیاه هستند، افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام مسئول بانکی نوشته است: « بانک مرکزی با مکانیزم‌های خاص نظارتی این اجازه را به صرافی‌ها داده است و البته نرخ هم، همان ۴۲۰۰ تومان ملاک است و هیچ خرید و فروشی خارج از این نرخ انجام نمی‌شود.»

مهر نوشته است که بر اساس این بخشنامه از روز سه‌شنبه اول خرداد ۹۷ امکان خرید ارز از صرافی ها در سامانه نیما از طریق سامانه جامعه تجارت ایجاد شده است.

سامانه نظام یک‌پارچه معاملات ارزی، نیما از اواخر سال گذشته آغاز به کار کرد. هدف از تشکیل این سامانه «تسهیل تامین ارز» و «ایجاد فضای رقابتی برای صرافان» اعلام شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط ۱۳۳ درصدی قدرت خرید ریال؛ ارز سه نرخی کلید خورد

دفاع روحانی از «تودهنی ارزی» به آمریکا؛ با ارز مثل پرتقال برخورد می‌کردند

پیگیری ایده‌ای ۲۳ ساله؛ تاثیر جایگزینی یورو با دلار بر اقتصاد ایران چیست؟